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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

FRANCA, Alexandra    RUA, Orlando Lima. Relationship between intangible resources, absorptive capacities and export performance. []. , 14, 1, pp.94-107. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2018.14108.

^len^aThe new paradigm of today’s world economy is characterized by the mobility of production resources and the ability to combine them in an efficient way. The strategic management research has recognized the importance of studying the companies’ resources and capabilities and its usefulness to achieve competitive advantage. This perspective is consistent with the Resource-Based View (RBV) and with the Dynamic Capabilities View (DCV). The source of competitive advantage is much more correlated with intangible resources, since these are rarer and socially complex, making their imitation difficult. Consequently, intangible resources are considered strategic resources, since it allows creating perceived value by the customer, outperforming the competition, competing in new markets and being use in a wide range of products and services. On the other hand, the processes for absorbing external knowledge became an essential element for firms to adapt to changes in the competitive environment. Thus knowledge plays an important role in firms’ internationalization process. Building on well-established theories, our research explores the influence of intangible resources and absorptive capacities in export performance of Portuguese small and medium enterprises (SMEs) of footwear associated to the Portuguese Footwear, Components and Leather Goods Association (APICCAPS). Based on survey data from 42 firms, our empirical results indicate that globally intangible resources and absorptive capacity have a positive and significant influence on export performance. On one hand, the intangible resources that most contribute to this end are reputational resources, access to financial resources and relational resources, and on the other hand the absorptive capacities that most contribute to export performance are exploitation of knowledge, transformation of knowledge and general knowledge acquisition.^lpt^aO novo paradigma da atualidade da economia mundial carateriza-se pela mobilidade dos recursos produtivos e pela capacidade de combiná- los de forma eficiente. A investigação em gestão estratégica tem reconhecido a importância do estudo dos recursos e capacidades das empresas, bem como a sua utilidade para alcançar vantagem competitiva. Esta perspetiva é consistente com a Resource-Based View (RBV) e com a Dynamic Capabilities View (DCV). A fonte de vantagem competitiva surge mais correlacionada com recursos intangíveis, dado estes serem raros e socialmente complexos, dificultando a sua imitação. Consequentemente, os recursos intangíveis são considerados estratégicos, uma vez que permitem criar valor percebido pelo cliente, superar a concorrência e competir em novos mercados, sendo utilizados numa ampla gama de produtos e serviços. Por outro lado, os processos para absorção de conhecimento externo tornaram-se um elemento essencial para as empresas se adaptarem às mudanças no ambiente competitivo. O conhecimento desempenha assim um papel importante no processo de internacionalização das empresas. Baseada em teorias bem estabelecidas, a presente investigação explora a influência dos recursos intangíveis e das capacidades absortivas no desempenho das exportações de pequenas e médias empresas (PME) membros da Associação Portuguesa dos Industriais de Calçado, Componentes a Artigos de Pele e seus Sucedâneos (APICCAPS). Com base numa amostra de 42 empresas, os resultados empíricos deste estudo indicam que os recursos intangíveis e as capacidades absortivas têm uma influência positiva e significativa no desempenho das exportações. Por um lado, os recursos intangíveis que mais contribuem para o efeito são os recursos reputacionais, o acesso a recursos financeiros e os recursos relacionais, e, por outro, as capacidades absortivas que mais contribuem para o desempenho das exportações são a exploração do conhecimento, a transformação do conhecimento e a aquisição de conhecimentos gerais.

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