14 2 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

FERNANDES, Adriana L.; LAUREANO, Raul M. S.    ALTURAS, Bráulio. Aprendizagem Organizacional na Indústria da Hotelaria: um instrumento de medida ecléctico do Porto, Portugal. []. , 14, 2, pp.16-25. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2018.14202.

^len^aOrganizational Learning, despite being a widely debated topic in the literature on management, regarding the hotel industry still suffers from scattered information. This study was conducted with 295 professionals, among them managers and employees of hotels in Brazil and Portugal in order to validate a measuring instrument of organizational learning, properly adapted for hotel industry, and identify differences in the degree of efficiency of the organizational learning process between hotels of different categories, and between managers and employees. Initially a content validation with representatives of the hotel industry was made, then a confirmatory factor analysis was performed. As a result, we obtained a scale with 4 factors and 12 items, which was able to identify differences in the level of organizational learning between hotels and between managers and employees. There is evidence that the ability of individuals and groups to learn is encouraged, but is not being achieved in full in this industry, and that the most critical part of the process involves the dimension of creation and knowledge management in this industry.^lpt^aA aprendizagem organizacional, apesar de ser um tema amplamente discutido na literatura sobre gerenciamento, a informação em torno do mesmo é ainda dispersa em relação a indústria da hotelaria. Este estudo foi realizado com 295 profissionais, dentre eles gerentes e funcionários de hotéis no Brasil e em Portugal, para validar um instrumento de medição da aprendizagem organizacional adequadamente adaptado para a indústria da hotelara e identificar diferenças no grau de eficiência do processo de aprendizagem organizacional entre hotéis de diferentes categorias, e entre gerentes e funcionários. Inicialmente, foi realizada uma validação de conteúdo com representantes da indústria da hotelaria e, posteriormente, uma análise fatorial confirmatória. Como resultado, obtivemos uma escala com 4 fatores e 12 itens, que foi capaz de identificar diferenças no grau de eficiência do processo de aprendizagem organizacional entre profissionais de diferentes hotéis e entre gestores e colaboradores. Há evidências de que a capacidade dos indivíduos e grupos para aprender é encorajada nos hotéis pesquisados, entretanto a aprendizagem organizacional não está sendo alcançada na íntegra neste setor, sendo a parte mais crítica do processo a dimensão de criação e gerenciamento de conhecimento neste setor.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License