14 ESPECIALSatisfaction and loyalty in the all-inclusive system in Cape Verde 
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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

FERNANDES, Adriana; ALTURAS, Bráulio    LAUREANO, Raul. Validation of the Hospitality Culture Scale in the context of hotel industry. []. , 14, Especial, pp.43-52. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2018.14SI105.

^len^aThis study aims to validate the final factors for the Organizational Culture of the Hospitality Culture Scale which consists of the following four dimensions: management principles, customer relationships, job variety, and job satisfaction in the context of hotel industry organizations both in Brazil and Portugal. To this end, a confirmatory factor analysis (CFA) was performed, where two hundred and fifty-nine hotel industry professionals were rated. The presented results support a structure with three factors and eighteen items. It was concluded that the factor "job satisfaction" does not contribute to the formation of the Organizational Culture construct. It is understood that an appropriate Organizational Culture to the hospitality environment can make employees feel valued, which can impact job satisfaction, but job satisfaction cannot be considered part of the values shared by members of an organization.^lpt^aEste estudo tem como objetivo validar os fatores finais da Escala da Cultura da Hospitalidade, referente a Cultura Organizacional, composta pelas seguintes dimensões: princípios de gestão, relacionamento com clientes, variedade no trabalho e satisfação no trabalho, no contexto das organizações da indústria da hotelaria no Brasil e em Portugal. Para tal foi realizada uma Análise Fatorial Confirmatória (AFC) com duzentos e cinquenta e nove profissionais dessa indústria. Os resultados apresentados apoiam uma estrutura de com três fatores e dezoito itens. Concluiu-se que o fator “satisfação no trabalho” não contribui para a formação do construto Cultura Organizacional. Entende-se que uma Cultura Organizacional adequada ao ambiente da hospitalidade pode fazer com que os profissionais se sintam valorizados, o que pode impactar a satisfação no trabalho, entretanto a satisfação no trabalho não pode ser considerada parte dos valores compartilhados pelos membros de uma organização.

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