15 1The challenge of linking destination online reputation with competitiveness 
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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

MOURA, Andreia Filipa Antunes; MONICO, Lisete Santos Mendes    MIRA, Maria do Rosário Campos. Measuring quality regarding destination marketing: perceptions from local public stakeholders in Portugal. []. , 15, 1, pp.44-53. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2019.150104.

^len^aMotivated by a few studies and international recommendations on tourism quality, we developed a wide-ranging tourism quality scale, adapted to the Portuguese situation. This paper focuses on the development and validation of the marketing subscale to measure the perceptions of local public stakeholders regarding marketing approaches to destination quality improvement. A self-administered survey was applied to a sample of Portuguese municipalities, specifically 134 local public stakeholders, commonly considered local DMOs (Destination Marketing Organizations) and public policy and decision-makers. Exploratory and confirmatory factor analyses were performed to measure quality regarding destination marketing, and two factors were supported: (1) image and promotion; and (2) product differentiation. The instrument demonstrated validity and reliability as a useful measuring tool. The empirical findings highlight the responsibility of local public stakeholders in destination marketing to ensure the quality and competitiveness of tourism, providing many useful insights for future research and practical and theoretical implications.^lpt^aConsiderando estudos e recomendações internacionais sobre a qualidade em turismo, desenvolveu-se uma escala para a sua avaliação, adaptada à realidade portuguesa. Este artigo foca-se no desenvolvimento e validação da subescala de marketing para medir as percepções dos atores públicos locais em relação às abordagens de marketing para a melhoria da qualidade do destino. Aplicou-se um inquérito a uma amostra de municípios portugueses, especificamente 134, geralmente considerados como as organizações de marketing do destino (DMOs) e principais decisores políticos. Realizaram-se análises fatoriais exploratórias e confirmatórias para aferir a qualidade do marketing de destinos, e dois fatores foram apurados: (1) imagem e promoção; (2) diferenciação do produto. O instrumento demonstrou validade e confiabilidade, sendo uma ferramenta de medida útil. Os resultados destacam a responsabilidade dos stakeholders públicos locais no marketing de destinos para garantir a qualidade e a competitividade do turismo, fornecendo informações úteis para investigações futuras e implicações práticas e teóricas.

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