15 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

MACHADO, Luciano Aparecido Nascimento et al. Strategic human resources management and hotel performance. []. , 15, 1, pp.65-79. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2019.150106.

^len^aThis study aims to verify the influence of Strategic Human Resources Management in hotel performance, analysing hotels located in Greater Florianópolis, Brazil. The study conducted bibliographical research, presenting a theoretical basis to support the discussion, and, in terms of methodology, adopted a descriptive (in the positivist paradigm) approach. The study proposed a model analysed by exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and structural equations modelling. The sample consisted of 70 hotel managers and the instrument for data collection was a closed questionnaire. As the main results, it is noteworthy that of the 32 variables studied, 13 variables are connected to high performance in medium-sized hotels in Greater Florianópolis. The research confirmed the proposed model in which Strategic Human Resources Management is directly related to hotel performance. The study showed that employee training and development, as well as structuring the workplace, are essential Strategic Human Resources Management practices to obtain high performance.^lpt^aO presente estudo teve por objetivo verificar a relação das práticas de gestão de pessoas com o desempenho em hotéis de Florianópolis. Para a consecução deste objetivo, foi realizado inicialmente uma pesquisa bibliográfica, encontrando fundamentação teórica para suportar esta hipótese. No que tange aos procedimentos metodológicos, caracteriza- se por ser descritiva. O modelo proposto foi analisado pelos critérios de análise fatorial exploratória; análise fatorial confirmatória e modelagem de equações estruturais. A amostra foi composta por 70 gestores hoteleiros e o instrumento foi o questionário fechado. Como os principais resultados, destaca-se que das 32 variáveis estudadas, 13 variáveis possuem relação com o melhor desempenho na hotelaria de hotéis médios, na Grande Florianópolis. Como principais conclusões a pesquisa confirmou o modelo proposto no qual a gestão estratégica de pessoas tem relação direta com o desempenho hoteleiro. Mostrou que das práticas essenciais de gestão de pessoas nessa realidade estão treinamento e desenvolvimento de funcionários, bem como a estruturação do ambiente do trabalho.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License