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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

OLIVEIRA, Carlyle Tadeu Falcão de; ZOUAIN, Deborah Moraes; SOUZA, Luiz Alexandre Valadão    DUARTE, André Luís Faria. Competitiveness of tourist destinations: demand and performance factors. []. , 15, 4, pp.17-26. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2019.150402.

^len^aThe present article aims to answer whether tourists and experts have different views on factors that impact tourism at a destination. To that end, we used a qualitative approach and adopted the Critical Incident Technique, which allows respondents to express particular needs and expectations. Data were collected through open-ended questions, the answers were recorded, and notes were taken about the interviewees and relevant parts of their narrative. Data were submitted for content analysis and examined in light of the Brazilian competitiveness model. We considered 77 interviews and classified 209 critical incidents. Results showed that half of the critical incidents did not fit into the analysis categories proposed in the Brazilian competitiveness model, with nine “new categories” emerging in the process. Therefore, there is a difference of perspective between the visitor and the expert concerning what is more important about tourism at a destination.^lpt^aO presente artigo busca responder se existe a diferença de visão entre especialistas e turistas sobre factores que impactam o turismo em um destino. Este trabalho baseou-se em uma abordagem qualitativa e adoptou o Método de Incidentes Críticos, que permite ao respondente expressar necessidades e expectativas específicas. A recolha de dados foi realizada por meio de perguntas abertas, tendo o seu conteúdo sido gravado, e realizados apontamentos sobre os entrevistados, assim como dos trechos relevantes da narrativa. Os dados foram submetidos à Análise de Conteúdo e à luz do modelo brasileiro de competitividade. Foram consideradas 77 entrevistas e classificados 209 incidentes críticos. Os resultados mostraram que metade dos incidentes críticos não se encaixavam nas categorias de análise propostas no modelo brasileiro de competitividade, surgindo nove “novas categorias”. Há, portanto, uma diferença entre a perspectiva do visitante e a do especialista em relação ao que, de fato, é mais importante sobre turismo no destino.

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