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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

MONDO, Tiago Savi; MARQUES, Osiris Ricardo Bezerra    GANDARA, José Manoel Gonçalves. Rio 2016 Olympics: analysis of the tourist perception of quality using TOURQUAL. []. , 16, 2, pp.26-34. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2020.160203.

^len^aThe Rio 2016 Summer Olympics was a mega-event that changed the Brazilian tourism structure, particularly in the city of Rio de Janeiro. This article focuses on the evaluation of the quality of services offered to tourists during the event, analyzing the tourists' perception of quality. It is a quantitative, exploratory, descriptive research based on the Tourqual indicators and using a survey. The study interviewed 1912 tourists throughout the event. Data were treated and analyzed adopting descriptive statistics, student's t-test for mean comparison, and Spearman correlation, to define which indicators most influenced the result of the evaluation performed. The event's evaluation index was 9.28 out of ten. The results showed that the indicators that most influenced the positive perception were 'comfort, beauty, acoustics, and temperature of the Olympic venues,' 'variety of activities,' and 'transportation'.^lpt^aOs Jogos Olímpicos Rio 2016 foram um mega evento que modificou a estrutura turística brasileira, particularmente na cidade do Rio de Janeiro. Este artigo centra-se na avaliação da qualidade de serviços oferecida ao turista e analisa a percepção de qualidade dos turistas. É uma pesquisa quantitativa, exploratória, descritiva, do tipo survey, com base nos indicadores Tourqual. Foram entrevistados 1912 turistas durante todo o evento. Os dados foram analisados por meio de estatística descritiva, teste-t de Student para comparação de média e correlação de Sperman para definição dos indicadores que mais influenciaram a avaliação. Os principais resultados indicam que o evento teve uma avaliação de índice 9,28 (de 1 a 10) e os indicadores de conforto, beleza, acústica e temperatura nos locais olímpicos, variedade na oferta de atividades e transporte até os locais, foram os que mais influenciaram a percepção positiva de qualidade no evento.

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