16 4 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

ONAT, Gökhan    EREN, Duygu. The impacts of perceived overqualification on employee performance: a case of chefs. []. , 16, 4, pp.35-44.   30--2021. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2020.160403.

^a

There are many variables that affect employee performance in working life. Some of these variables originate from individuals, while others are caused by external factors. One of the individual factors that affects employee performance is perceived overqualification. The purpose of this study is to reveal the effect of perceived overqualification on employee performance. That's why in this research, the effect of perceived overqualification in the hospitality industry on employee performance is discussed. The data of the current study, which utilized 138 usable questionnaires, were collected from the kitchen staff of 4- and 5-star hotels in Nevşehir. As a result of the analysis made with the data collected, it was found that perceived overqualification negatively and significantly affects employee performance. In this context, as a result of this study, it can be said that employee performance may increase or decrease if the overqualification observed in chefs increases or decreases. In light of the results obtained as a result of the study, practical implications and suggestions have been made for future studies.

^len^a

Existem muitas variáveis que afetam o desempenho dos funcionários na vida professional. Algumas dessas variáveis são de ordem individual, enquanto outras são causadas por fatores externos. Um dos fatores individuais que afeta o desempenho dos funcionários é o excesso de qualificação percebida. O objetivo deste estudo é revelar o efeito do excesso de qualificação percebida no desempenho dos funcionários. Neste estudo, o efeito do excesso de qualificação percebida no setor da hotelaria no desempenho dos funcionários é discutido. Os dados do presente estudo, que recolheu 138 questionários utilizáveis, foram recolhidos de empregados de cozinha de hotéis de 4 e 5 estrelas em Nevşehir. Como resultado da análise, verificou-se que o excesso de qualificação percebida afeta negativamente e significativamente o desempenho dos funcionários. Nesse contexto, como resultado deste estudo, pode-se dizer que o desempenho dos funcionários pode aumentar ou diminuir se o excesso de qualificação observada nos chefs aumentar ou diminuir. À luz dos resultados obtidos no estudo, são apontadas implicações e sugestões para estudos futuros.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )