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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

LUKOSEVICIUTE, Goda    PEREIRA, Luís Nobre. Tourists' perceptions of beach quality improvement during the off-peak season: a segmentation approach. []. , 17, 2, pp.17-28.   30--2021. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2021.170202.

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Recently coastal tourism has increased rapidly and has negatively affected environmental, social and cultural sustainability. The Algarve is the main sun-and-sea tourism destination in Portugal, with a large number of beautiful beaches. Due to negative tourism impacts and climate change, coastal tourism management tools need to be assessed and implemented. Most beach areas have the dual mandate of conserving coastal natural resources and providing opportunities for recreation and tourism. This paper aims to identify off-peak season beach users' profiles and to segment them according to their priorities for sustainable beach management in the face of climate change and seasonality balance. Four beaches with different types were chosen in the municipality of Albufeira as case studies: an urban, a rural, a resort and a remote beach. A cluster analysis was applied to data collected through a survey applied to 200 tourists through face-to-face interviews. The survey aimed to measure beach visitors' opinion about beach environment and services, as well as about the importance of 25 quality beach attributes. The cluster analyses generated three segments of beach users with the following profiles: comfort and food lovers, young and active environmentalists and sustainable minimalists. The results provide valuable information and insights for both academics and beach managers, who can adjust their management tasks to suit market segments and their preferences, fulfilling emerging environmental policies.

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O turismo costeiro cresceu de forma acelerada e tem vindo a afetar negativamente a sustentabilidade ambiental, social e cultural. O Algarve é o principal turístico destino de sol e praia em Portugal, tendo um grande número de praias. Devido aos impactos negativos do turismo e às alterações climáticas, torna-se necessário avaliar e implementar ferramentas de gestão do turismo costeiro. A maioria das áreas de praia tem o duplo desígnio de conservação dos recursos naturais e de oferta de oportunidades para atividades de turismo e de lazer. Este artigo tem como objetivos identificar o perfil dos utilizadores da praia na época baixa e segmentá-los de acordo com as suas prioridades para a gestão sustentável da praia. Foram escolhidas quatro praias de diferentes tipos: uma urbana, uma rural, uma remota e uma praia de empreendimento turístico. Foi aplicada uma análise de clusters aos dados recolhidos através de um inquérito por questionário aplicado a 200 turistas por entrevista pessoal. O inquérito visava medir a opinião dos utilizadores da praia sobre o ambiente e os serviços da praia, bem como sobre a importância de 25 atributos de qualidade da praia. A análise de clusters permitiu identificar três segmentos: amantes do conforto e da comida, ambientalistas jovens e ativos, e minimalistas sustentáveis. Os resultados fornecem informações valiosas não só para investigadores, mas também para gestores de praia, os quais podem ajustar as suas tarefas de gestão para satisfazerem os segmentos de mercado e suas preferências, atendendo a políticas ambientais emergentes.

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