17 4Predictive potential of the global bankruptcy models in the tourism industry 
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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

MIRA, Maria do Rosário Campos; MONICO, Lisete dos Santos Mendes    BREDA, Zélia Maria de Jesus. Territorial dimension in the internationalisation of tourism destinations: structuring factors in the post-COVID19. []. , 17, 4, pp.33-44.   31--2021. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2021.170403.

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This study presents an empirical validation of a scale designed to measure the territorial factors which contribute to the internationalisation of tourism destinations. It is part of a broader investigation in which the dimensions and factors of tourism destinations’ internationalisation were identified, strengthening a systemic perspective of tourism: ‘territory’, ‘product’, ‘governance’ and ‘DMOs’. Here we present the psychometric properties of the items that operationalise the 'territorial' dimension. The questionnaire was administered to 470 Portuguese DMO with responsibilities in the areas of tourism and local or regional development. The scale items were submitted to content, reliability and construct validations through exploratory (principal component analysis) and confirmatory factor analysis (first and second-order factor structures). The data sustain a factor structure composed of the factors ‘resources’, ‘economic activity’, and ‘borders’. The relationship between political options of destinations’ internationalisation and territories’ geographical, cultural and economic characteristics were determined. This relationship forms the foundation of tourism in times of crisis, such as we are currently experiencing.

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Este estudo apresenta a validação empírica de uma escala destinada a medir os fatores territoriais que contribuem para a internacionalização dos destinos turísticos. Faz parte de uma investigação mais ampla, em que foram identificados os fatores de internacionalização dos destinos, reforçando a perspetiva sistémica do turismo: 'território', 'produto', 'governança' e 'DMO'. Aqui apresentam-se as propriedades psicométricas dos itens que operacionalizam a dimensão "território". O questionário foi administrado a 470 DMO portuguesas com responsabilidades nas áreas do turismo e do desenvolvimento local ou regional. Os itens da escala foram submetidos a análises de conteúdo, confiabilidade e validações psicométricas por meio de análises fatoriais exploratória (análise em componentes principais) e confirmatória (estruturas fatoriais de primeira e de segunda ordem). Os dados sustentam uma estrutura fatorial composta pelos fatores "recursos", "atividade económica" e 'limites', correspondentes a dimensões territoriais influentes na internacionalização dos destinos. Determinou-se a relação entre as opões políticas de internacionalização e as caraterísticas geográficas, culturais e económicas dos territórios. Esta relação constitui os alicerces do turismo em momentos de crise, como a que vivemos atualmente.

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