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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

UGURLU, Kaplan; AKAY, Bayram    DEMIREL, Sevda. The effect of COVID-19 on operating costs: the perspective of hotel managers in Antalya, Turkey. []. , 18, 1, pp.17-27.   31--2022. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2022.180102.

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This paper aims to determine whether coronavirus (COVID-19) causes cost increases in accommodation enterprises and, if any, what these costs are. Additionally, executive perspectives were taken on operational budgets for 2020, occupancy rates, profitability, the decision to stay on or off, and expectations for the following year. The case study employed a qualitative research method, a multiple case-holistic design, and semi-structured interviews to elicit data. The data were collected from ten hotel managers in four- and five-star hotels in Kemer, Antalya, and serve as a sample for the study. COVID-19 has revealed the costs associated with hotel security and health measures, hygiene and cleanliness, and technological tools. Apart from these, legal restrictions have reduced the tourism season in hotel businesses from eight to four months. Business occupancy rates remained between 45-60 per cent. Additionally, there was a 60% negative deviation in the enterprises' budget targets. Hotel managers were more concerned with achieving breakeven, keeping staff employed, and maintaining the hotel's image than with achieving the expected profit.

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Este artigo tem como objetivo determinar se o coronavírus (COVID-19) causa aumento de custos nas empresas de alojamento e, em caso positivo, quais são esses custos. Para além disso, foram consideradas as perspetivas executivas sobre os orçamentos operacionais para 2020, as taxas de ocupação, a rentabilidade, a decisão de permanecer fechado ou aberto e as expectativas para o ano seguinte. O estudo de caso utilizou um método de pesquisa qualitativa, um desenho múltiplo de casos holísticos e entrevistas semiestruturadas para a obtenção de dados. Foram entrevistados dez gerentes de hotéis de quatro e cinco estrelas em Kemer, Antalya. A COVID-19 revelou os custos associados à segurança dos hotéis, medidas de saúde, higiene e limpeza e ferramentas tecnológicas. Além disso, as restrições legais reduziram a estação turística nos hotéis de oito para quatro meses. As taxas de ocupação permaneceram entre 45 e 60%. Além disso, houve um desvio negativo de 60% nas metas orçamentais das empresas. Os gerentes de hotéis estavam mais preocupados em alcançar um ponto de equilíbrio, manter o emprego dos funcionários e a imagem dos hotéis do que em alcançar os lucros esperados.

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