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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

YILMAZ, Ayse Atar    KONAKLIOGLU, Ece. Leadership styles and their effect on employees: a comparative study of two Mediterranean tourism destinations. []. , 18, 2, pp.51-59.   30--2022. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2022.180204.

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The primary objective is to correlate the relationship between the variables in order to determine the effect of leader behaviour on organisational silence, organisational silence on organisational cynicism and organisational cynicism on psychological well-being. The study also aims to foreground the difference with respect to these variables in two countries chosen as the sampling universe and draw a comparative analysis of the leadership types adopted by the manager of hospitality organisations in respective countries and personnel's attitude toward the respective hospitality organisations they work for. Research population consists of 4 and 5-star hospitality organisations operating in different centers of Turkey and Italy. Comparative analyses were conducted based on the findings of whether the said variables in this intercultural study between Turkey and Italy offered any intercultural difference among the employees in hospitality organisations. It surfaced that, except for organisational silence, there existed a difference in all other variables. Besides, cyclical model pertaining to emergent variables in the study exposed a different dimension of this study. In the light of all these findings, suggestions that could hold both theoretical and practical values for the researchers as well as practitioners were provided.

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O objetivo preliminar é correlacionar a relação entre as variáveis para determinar o efeito do comportamento do líder sobre o silêncio organizacional, do silêncio organizacional sobre o ceticismo organizacional e do ceticismo organizacional sobre o bem-estar psicológico. O estudo também visa destacar a diferença em relação a essas variáveis em dois países escolhidos como universo amostral e fazer uma análise comparativa sobre os tipos de liderança adotados pelos gestores de organizações hoteleiras nos respectivos países e a atitude dos funcionários em relação a essas organizações em que trabalham . A população da pesquisa consiste em hotéis de 4 e 5 estrelas que operam em diferentes regiões da Turquia e da Itália. Com base nos resultados obtidos, foi possível detectar se as referidas variáveis neste estudo intercultural entre a Turquia e a Itália ofereciam alguma diferença intercultural entre os funcionários dos respetivos hotéis. Através da realização de análises comparativas, constatou-se que, exceto o silêncio organizacional, existia diferença em todas as outras variáveis. Além disso, o modelo cíclico referente às variáveis emergentes do estudo expôs uma dimensão diferente deste estudo. À luz destes resultados, são dadas sugestões com valor teórico e prático para os investigadores, bem como para os profissionais hoteleiros.

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