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Tourism & Management Studies

 ISSN 2182-8458 ISSN 2182-8466

TIWARI, Abhijeet Vikramaditya; BAJPAI, Naval    PANDEY, Prasant Kumar. The role of human emotions in memorable tourism experience and revisit intention. []. , 19, 1, pp.15-27.   31--2023. ISSN 2182-8458.  https://doi.org/10.18089/tms.2023.190102.

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As tourism research focuses on experience, memorable tourism experience (MTE) is gaining importance among academia and destination managers. However, only limited studies have examined the antecedents and consequences of MTE. Therefore, this study will investigate human emotions with their underlying factors in influencing MTE to cater to revisit intention in tourists. For this study, CFA-SEM is applied to a sample of 1120 tourists from central India to access the empirical relationships. The empirically validated model confirmed the significant relationships among human emotions, MTE, and revisit intention. Results suggested that human emotions significantly influence MTE, which is reflected as revisit intention in tourists. Findings also confirmed the moderating role of the perceived risk of COVID-19 further, exploring the health-linked effects on tourism. This study will help the researchers and destination managers make more informed decisions and strategies to make tourism destinations more sustainable by incorporating human emotions as a significant factor in influencing the tourism experience. The findings will also help destination managers in making tourism more risk-averse.

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A experiência memorável de turismo (EMT) tem ganho importância entre a academia e os gestores de destinos. No entanto, apenas poucos estudos examinaram os antecedentes e consequências da EMT. Neste sentido, este estudo investigará as emoções humanas e os fatores subjacentes na influência da EMT para atender à intenção de revisitar dos turistas. Para este estudo, CFA-SEM é aplicado a uma amostra de 1120 turistas do centro da Índia para acessar as relações empíricas. O modelo empiricamente validado confirmou as relações significativas entre emoções humanas, EMT e intenção de revisitar. Os resultados também confirmaram o papel moderador do risco percebido da COVID-19, explorando os efeitos relacionados com a saúde no turismo. Esta pesquisa ajudará os investigadores e os gestores de destinos a tomar decisões e estratégias mais informadas para tornar os destinos turísticos mais sustentáveis, incorporando as emoções humanas como um fator significativo na influência da experiência turística. Os resultados também ajudarão os gestores de destinos a tornar o turismo mais seguro.

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