27 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Comunicação e Sociedade

 ISSN 1645-2089 ISSN 2183-3575

BARBOZA, Elisa Maria Rodrigues. Narrativas digitais: um estudo sobre os videoclipes interativos da banda Arcade Fire. []. , 27, pp.369-385. ISSN 1645-2089.  https://doi.org/10.17231/comsoc.27(2015).2107.

^lpt^aInicialmente tido como um produto audiovisual principalmente televisivo, o videoclipe, nos últimos anos, tem se expandido e ganhado força no ambiente virtual. A possibilidade de acesso fácil e rápido aos clipes através de sites como YouTube e Vimeo, além de permitir maior liberdade tendo em vista as rígidas programações televisivas, foi apenas o começo de um processo de desenvolvimento criativo desse formato. Abarcando as transformações tecnológicas, culmina a aparição dos videoclipes interativos que fortalecem os investimentos nas experiências narrativas para a internet. Nesse âmbito, uma das bandas que se destaca nessa vertente é o Arcade Fire, que já produziu ao longo de seu trajeto quatro projetos audiovisuais interativos, sendo eles Neon Bible (Vincent Morisset, 2007), Sprawl II (Vincent Morisset, 2010), The Wilderness Dowtown (Chris Milk, 2010) e Just a Reflektor (Vincent Morisset, 2013).^len^aInitially seen as an audiovisual product made mainly for television, the music video, in recent years, has been expanding itself and gaining strength in the virtual environment. The possibility of easy and quick access through websites such as Vimeo and YouTube, besides the greater freedom these sites offer in comparison to the schedules of television channels, was only the beginning of the process of this format's creative development. Its embracing of the technological changes culminates with the appearance of interactive music videos that strengthen investments made in experiences of digital narratives. In this context, one of the bands that stands out is Arcade Fire, whose trajectory already counts with four interactive audiovisual projects, namely Neon Bible (Vincent Morisset, 2007), Sprawl II (Vincent Morisset, 2010), The Wilderness Dowtown (Chris Milk, 2010) and Just a Reflektor (Vincent Morisset, 2013).

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License