27 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Comunicação e Sociedade

 ISSN 1645-2089 ISSN 2183-3575

MARTINS, Moisés de Lemos. A liberdade académica e os seus inimigos. []. , 27, pp.405-420. ISSN 1645-2089.  https://doi.org/10.17231/comsoc.27(2015).2109.

^lpt^aEm nome da certificação da ‘qualidade' e da ‘excelência', a Universidade parece hoje condenada a celebrar apenas procedimentos, que no ensino e na investigação certificam rotinas e conformidades, eficiências e utilidades, confirmando a hegemonia da razão instrumental. É meu propósito, neste ensaio, todavia, refletir sobre a liberdade académica na universidade. Esta questão impõe que façamos recair a nossa interrogação sobre a natureza da própria universidade, sobre a profissão académica, e também sobre a sua vocação e missão. O que é, hoje, a universidade? Que forças a atravessam? Que abalos tem sofrido? A que ameaças está sujeita? Que contradições são as suas? Com que exigências se confronta? Que respostas têm que ser as suas?^len^aIn the name of the certification of ‘quality' and ‘excellence', the University of Minho now seems condemned only to carry out procedures which, in education and research, certify routine and conformity, efficiency and utility, thus confirming the hegemony of instrumental reason. It is, however, my purpose in this study to reflect on academic freedom in the university. This issue demands that one should address one's questions to the nature of the university itself, to the academic profession, as well as to its vocation and mission. What is the university today? What are the forces that traverse it? What blows has it sustained? What are the threats it is exposed to? What are its contradictions? What demands must it comply with? What should its response be?

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License