28 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Comunicação e Sociedade

 ISSN 1645-2089 ISSN 2183-3575

MATOS, Teresa Cristina Furtado    RHUKUZAGE, Serge Katembera. A informação terceirizada: identidade e trabalho não pago na era do jornalismo digital. []. , 28, pp.339-358. ISSN 1645-2089.  https://doi.org/10.17231/comsoc.28(2015).2285.

^lpt^aA “era da Informação" constituiu tema de uma extensa pesquisa de Castells, no final dos anos 1980. Várias das implicações debatidas por este autor naquela altura são hoje observáveis, principalmente nas tendências de precarização das atividades de produção da informação. Perante a procura cada vez mais acentuada de informação, as empresas de comunicação, as televisões, os jornais impressos e online desenvolvem métodos terceirizados de produção e informação que consistem em recrutar, através de concursos, uma elite letrada de outros países para produzir “notícias locais" de qualidade. Neste artigo debruçamo-nos sobre um caso concreto de terceirização de informação a partir de uma plataforma de bloggers recrutados essencialmente em África. Com base na análise de entrevistas realizadas a dez desses bloggers, mostramos, ainda que de forma exploratória, os conflitos emergentes desse processo de produção terceirizada da informação. Na problematização mobilizamos conceitos desenvolvidos na área da sociologia do trabalho, bem como outras produções teóricas recentes sobre a precarização do trabalho informacional.^len^aThe Age of Information has been extensively studied by Castells, in the late 1980's. Several of the implications discussed by this author at the time are observable nowadays, specially the ones concerning the tendencies to precariousness that labor activities related to information production present. Due to an increasingly accentuated demand for information, communication companies (such as TV stations and printed and online newspapers) have developed outsourcing methods of production of content. Said methods consist, basically, on the recruitment of a literate elite of professionals, originated from other countries, to produce quality “local news". In this article, we analyze a concrete case of outsourcing of information, performed by a French blog platform that mainly recruits contributors from Africa. Based on the analysis of the interviews carried out with ten of these bloggers, we show, albeit in an exploratory way, the emerging conflicts that the process of outsourced production of information generates. During the discussion of this subject, we mobilized concepts developed within the field of sociology of work and other recent theoretical productions on the precariousness of informational work.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License