37 2-3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Portuguese Journal of Public Health

 ISSN 2504-3137 ISSN 2504-3145

SOUSA-PINTO, Bernardo; MARTINHO-DIAS, Daniel; ARAUJO, Fernando    COSTA-PEREIRA, Altamiro. How Does the Academic and Scientific Profile of European Health Ministers and State Secretaries Matter for Informed Decisions?. []. , 37, 2-3, pp.57-65. ISSN 2504-3137.  https://doi.org/10.1159/000503569.

^len^aBackground: The impact of health politicians' qualifications on healthcare quality has not been widely studied. Objectives: To assess whether academic qualifications and scientific output of European health decision makers correlate with healthcare quality, as well as with other developmental and scientific indices. Methods: We assessed the academic qualifications and scientific output of health ministers and state secretaries of EU member states. Based on the highest academic degree held, we created an academic score for each politician, and calculated the average academic score of each country's health politicians. Associations between the average academic score and public perception of healthcare quality and other developmental and scientific variables were tested by means of simple and multiple linear regression models. Results: Half of the politicians held qualifications in the field of health, followed by economics and management (37%) and social sciences (35%). Over the last 10 years, 28% politicians had authored publications indexed in Web of ScienceTM, mostly in the field of health. The average academic score of health European politicians was negatively correlated with both public perception of healthcare quality (? = –0.473; p = 0.011) and with countries' gross domestic product (GDP) per capita (? = –0.664; p < 0.001). In a multiple linear regression model, the GDP per capita was independently and negatively associated with the average academic score (p = 0.038), but the same was not observed for the public perception of healthcare quality (p = 0.722). Conclusions: While correlation does not imply causation, in European countries with higher GDP per capita, health politicians tend to be less qualified.^lpt^aContexto: O impacto das qualificações académicas dos decisores políticos em saúde não foi ainda amplamente estudado. Objectivos: Avaliar se o perfil académico e científico dos decisores em saúde europeus se relaciona com a qualidade de prestação de cuidados de saúde, bem como com outros índices de desenvolvimento e científicos. Métodos: Efectuámos um levantamento das qualificações académicas e da produção científica dos ministros da saúde e respectivos secretários de estado dos Estadosmembros da União Europeia. Partindo do grau académico mais elevado alcançado, construiu-se um score académico para cada político e calculou-se o score académico médio para cada país. Foram construídos modelos de regressão linear para avaliar associações entre o score académico médio e a percepção pública da qualidade da prestação de cuidados de saúde e outras variáveis de desenvolvimento e científicas. Resultados: Metade dos políticos apresentavam qualificações académicas na área da saúde, seguindo-se economia e gestão (37%), e ciências sociais (35%). Nos últimos 10 anos, 28% dos políticos publicaram em revistas indexadas na Web of ScienceTM, a maioria na área da saúde. O score académico médio dos políticos Europeus em saúde correlaciona-se negativamente quer com a percepção pública da qualidade dos cuidados de saúde prestados (? = –0.473; p = 0.011) quer com o Produto Interno Bruto (PIB) per capita (? = –0.664; p < 0.001) do respectivo país. No modelo de regressão linear múltipla, o PIB per capita demonstrou uma associação negativa independente com o score académico médio (p = 0.038), mas o mesmo não foi observado para a percepção pública da qualidade da prestação de cuidados de saúde (p = 0.722). Conclusões: Embora correlação não implique causalidade, nos países Europeus com PIB per capita mais elevado, os decisores políticos em saúde tendem a apresentar menos qualificações académicas.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License