40 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Portuguese Journal of Public Health

 ISSN 2504-3137 ISSN 2504-3145

BARROS, Ana; SANTOS, Helena    SANTOS-SILVA, Filipe. A Systematic Review of Health Literacy Measurement Instruments in Portugal. []. , 40, 3, pp.172-187.   31--2022. ISSN 2504-3137.  https://doi.org/10.1159/000525890.

^a

Introduction:

Health literacy evaluation is considered a priority issue in the health literacy research field. The complexity of the multiple definitions of health literacy and the diversity of instruments to evaluate health literacy has become a challenge to the establishment of comparisons across different studies. This work aimed to provide a systematic literature review of the existing measurement instruments adapted or developed for different groups of the Portuguese population.

Methods:

A comprehensive search of digital databases was conducted to systematize and understand the available knowledge about health literacy measurement in Portugal and to identify assessment tools and studies developed. The selection process was based on PRISMA guidelines.

Results:

A total of 17 publications were analysed regarding different aspects, which resulted in the identification of 11 different instruments, that were adapted or developed to measure health literacy in different groups of the Portuguese population, mainly adults, adolescents, and young adults. Seven instruments focusing on general health literacy (including e-health), 2 on mental health literacy, and the other 2 on oral health literacy were identified.

Discussion/Conclusion:

This study presents the first general overview of health literacy measurement in Portugal and clearly shows that to deepen our knowledge of health literacy in the Portuguese population it is essential to broaden the scope and the target of health literacy assessment to have a comprehensive understanding that will allow transforming our reality regarding health and disease.

^len^a

Introdução:

A avaliação da literacia em saúde é conside­rada uma prioridade na investigação no domínio da li­teracia em saúde. A complexidade e multidimensionalidade das definições e dos seus instrumentos de medida disponíveis tornaram-se um desafio para o estabelecimento de comparações entre diferentes estudos. Assim, este trabalho tem como objetivo efetuar uma revisão sistemática de literatura dos instrumentos de medição existentes para diferentes grupos da população portuguesa.

Métodos:

Foi realizada uma pesquisa exaustiva nas bases de dados digitais para sistematizar e compreender o conhecimento disponível sobre a avaliação da literacia em saúde em Portugal e para identificar ferramentas de avaliação e estudos desenvolvidos. O processo de seleção foi realizado tendo como base as diretrizes PRISMA.

Resultados:

Foram analisadas 17 publicações, tendo em conta diferentes aspetos, que resultaram na identificação de 11 instrumentos, adaptados ou desenvolvidos para medir a literacia em saúde em diferentes grupos da população portuguesa, nomeadamente, em adultos, adolescentes e jovens adultos. Foram identificados 7 instrumentos que medem a literacia em saúde em geral (incluindo e-saúde), 2 sobre a literacia em saúde mental e outros 2 a literacia em saúde oral.

Discussão/Conclusão:

Este estudo apresenta o primeiro quadro geral da avaliação da literacia em saúde em Portugal e os resultados evidenciam que é necessário aprofundar o conhecimento sobre literacia em saúde na população portuguesa, sendo para isso essencial alargar o âmbito e o alvo da avaliação para uma abordagem mais compreensiva que permitirá transformar a nossa realidade no que diz respeito à saúde e à doença.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )