41 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Portuguese Journal of Public Health

 ISSN 2504-3137 ISSN 2504-3145

LEBNI, Javad Yoosefi et al. Relationship between Social Capital and General Health among the Iranian University Students: A Cross-Sectional Study. []. , 41, 1, pp.4-11.   30--2023. ISSN 2504-3137.  https://doi.org/10.1159/000528396.

^a

The most basic axis of a society’s economic and social growth is health, and social capital is a major factor in determining that development. The purpose of this research was to evaluate, among the student body of Iran University of Medical Sciences, the connection that exists between social capital and overall health. This study used a descriptive-analytical approach to cross-sectional research. Students attending the Iran University of Medical Sciences constituted the statistical population. The approach developed by Cochran was used to pick 367 students at random. The demographic information form, two versions of the Delaviz Social Capital Questionnaire (2006), and Goldberg and Hiller’s General Health Questionnaire (1979), served as the data collection tools. Using Cronbach’s alpha test, the reliability of the first two sets of questionnaires was determined to be 0.73 and 0.78, respectively. The data were analyzed using descriptive statistics, statistical tests, and regression after being loaded into SPSS version 22. It was shown that general health was significantly related to the factors of gender, location of living, and degree of education (p < 0.05). It was shown via the use of regression that there is a statistically significant association between social capital and the two dimensions of group involvement and relationships in networks. These two dimensions had the biggest influence on general health and explained 39% of its variations. The overall health of students was not significantly affected by factors such as age, educational level, or marital status (p > 0.05). It is feasible to improve students’ overall health if social capital is increased, more students are encouraged to participate in group projects, and students’ ties with one another inside and outside their networks are expanded.

^len^a

A saúde é o eixo mais básico do desenvolvimento económico e social da sociedade, que é influenciado pelo capital social. O presente estudo foi realizado com o objetivo de investigar a relação entre capital social e saúde pública entre estudantes da Universidade de Ciências Médicas do Irão. A investigação atual foi um estudo descritivo-analítico transversal. A população estatística foram os estudantes da Universidade de Ciências Médicas do Irão; ou seja 367 pessoas foram selecionadas aleatoriamente pelo método de Cochran. Os instrumentos de coleta de dados foram ficha de informações demográficas e dois questionários de capital social de Delaviz (2006) e saúde geral de Goldberg e Hiller (1979), cuja confiabilidade foi obtida por meio do teste alfa de Cronbach de 0,73 e 0,78, respetivamente. Os dados foram digitados no software SPSS-22 e analisados com estatística descritiva e testes estatísticos e de regressão. As seguintes variáveis: sexo, local de residência e escolaridade apresentaram relação significativa com a saúde geral (p < 0,05). Utilizando a regressão entre capital social e saúde pública, foi obtida uma relação estatisticamente significativa, e as duas dimensões de participação de grupo e relações em rede tiveram o maior impacto na saúde pública e revelaram 39% das suas alterações. Não foi observada qualquer relação significativa entre idade, local de estudo e estado civil com a saúde geral dos estudantes (p > 0,05). É possível aumentar a saúde geral dos estudantes através do aumento do capital social e da ênfase no aumento da participação dos estudantes no trabalho de grupo e no aumento das suas relações inter-redes.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )