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Portuguese Journal of Public Health

 ISSN 2504-3137 ISSN 2504-3145

HECTOR, Trevin; BALKARAN, Ramaa    MARCHAN, Shivaughn M.. Educational Experiences and Personal Attitudes of Dental Students toward Patients with Special Needs in Trinidad and Tobago. []. , 41, 1, pp.19-25.   30--2023. ISSN 2504-3137.  https://doi.org/10.1159/000528858.

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This study ascertained dental students’ perceived educational experiences and attitudes toward patients with special needs at an English-speaking dental school in the Caribbean. A modified paper-based version of a previously validated survey instrument was used - Dental Students Attitudes’ Towards the Handicapped Scale - on a convenience sample of all clinical students at the dental school. The instrument was composed of three parts. Part 1 collected demographic information detailing age, gender, and year of study. Part 2 collected perceived educational experiences, and part 3 collected information regarding student attitudes. Data were presented descriptively, and likelihood ratios were used on cross-tabulated data to examine attitudes between different year groups at an alpha level of 0.05. Student attitudes were generally good regarding patients with special needs. Only 41% of students felt confident treating special needs patients upon graduation. The curriculum which already includes robust didactic teaching in special needs dentistry should be supplemented with increased clinical exposure to patients with special needs during undergraduate dental education. This can lead to improvements in the attitude of dental students as well as their confidence in treatment. Earlier clinical exposure of students to patients with special needs in the clinical curriculum is required. Students should also be encouraged to comprehensively manage special needs patients, where possible within the framework of the competency-based training model.

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O presente estudo verificou as experiências educacionais percebidas, bem como atitudes de estudantes de odontologia em relação a pacientes com necessidades especiais numa Faculdade de Odontologia de língua inglesa no Caribe. Uma versão modificada de um instrumento de pesquisa previamente validado - Dental Students Attitudes' Towards the Handicapped Scale - foi usada numa amostra de conveniência de todos os estudantes clínicos da Faculdade de Odontologia. O instrumento foi composto por três partes. A primeira parte coletou informações demográficas detalhando idade, sexo e ano (nível) de estudo. A segunda parte recolheu experiências educacionais percebidas e a terceira parte recolheu informações sobre as atitudes dos alunos. Os dados foram apresentados de forma descritiva, e as razões de verossimilhança foram usadas em dados de tabela cruzada para examinar as atitudes entre diferentes grupos de anos em um nível alfa de 0,05. As atitudes dos alunos foram geralmente boas em relação aos pacientes com necessidades especiais. De maneira geral, apenas 41% dos alunos se sentiram confiantes para tratar pacientes com necessidades especiais imediatamente após a sua graduação. O currículo que já inclui ensino didático robusto em odontologia com necessidades especiais deve ser complementado com maior exposição clínica a pacientes com necessidades especiais durante a graduação em odontologia. Isso pode levar a melhorias na atitude dos estudantes de odontologia e na sua confiança no tratamento dos pacientes com necessidades especiais. É necessária a exposição clínica precoce dos alunos a pacientes com necessidades especiais no currículo clínico. Os alunos também devem ser incentivados a gerenciar de forma abrangente os pacientes com necessidades especiais, sempre que possível dentro da estrutura do modelo de treinamento baseado em competências.

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