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Revista Lusófona de Educação

 ISSN 1645-7250

BARBOSA, Manuel. A Educação e o Desenvolvimento sob o Imperativo do Crescimento: Ressignificação a partir da Sociedade Civil. []. , 23, pp.13-30. ISSN 1645-7250.

^lpt^aAs agendas do crescimento estão de regresso à região europeia e todo o discurso acerca da educação e do desenvolvimento já está a sofrer o seu efeito. A eventualidade de uma degradação desse discurso é uma ameaça para a educação que se alia à promoção de um desenvolvimento verdadeiramente humano e com preocupações ecológicas e, por isso, equacionamos neste artigo a sua ressignificação desde baixo, ou seja, desde as organizações da sociedade civil que reagem, no dia-a-dia e em diversos fóruns, contra a redução da educação e do desenvolvimento às perspetivas mais estreitas do crescimento económico e da acumulação de riqueza para fazer face ao desemprego e às dívidas públicas que hoje monopolizam as atenções e as preocupações dos meios políticos ocidentais. O artigo, além de uma introdução que delimita a problematização da narrativa, compõe-se de três secções e de umas considerações finais onde se apresentam as principais conclusões. Nestas considerações finais sublinhamos que faz falta uma articulação entre estado e sociedade civil para levar a cabo a renovação de significados no campo da educação e do desenvolvimento e que, nas condições atuais, a iniciativa deve partir das organizações da sociedade civil mais empenhadas nessa ressignificação.^len^aThe agendas of growth are back to the European region and the whole speech about education and development is already suffering its effects. The possibility of a degradation of that speech is a threat to education that allies to the promotion of a truly human development and ecological concerns and, therefore, we analyze in this article its redefinition from below, ie, from the organizations of civil society that react in the everyday life and in several fora, against the reduction of education and development to the closer perspectives of economic growth and accumulation of wealth to tackle unemployment and public debts that nowadays monopolize the attention and concerns of western political circles. As a general subject we have chosen the need to reframe from social, economic and political conditions of the European area, particularly of countries that are investing on the return to economic growth to come out of the crisis. In this light, and in terms of methodological procedure, we start with an analysis of the subordination of rhetoric about education and the development to the unilateral perspectives of the economic growth in that geostrategic region of the world-system and we want to find out, after characterizing it, if the civil society can play the leading role, in the objective conditions of the present European, a new narrative of education and development on the basis of a broad account of the challenges that people have to face today, in terms of living together in pluralistic democratic societies, whether in what is related to the defense and protection of conditions of stay and ecological viability of that community life rebuilt. As a main conclusion, we emphasize in this article that civil society, even the most innovative and claimable, doesn’t guarantee by itself that reframing of education and development, since this task, without the driving force of the state entity, is unable to proceed successfully. Thus, it arises the final idea according to which is lacking a link between the state and the civil society to undertake that renewal of meanings in the field of education and development, even though the initiative for this partnership has to start from organizations of civil society that are placed over the front line against the degradation of education and development in a grammar exploitation of environmental and human resources according to the productivity and the improvement of economic indicators at any price. This conclusion summarizes our most important argument.^lfr^aLes agendas de croissance sont de retour dans la région européenne et tout le discours sur l’éducation et le développement souffre déjà de leurs effets. L’éventualité d’une détérioration de ce discours est une menace pour l’éducation qui s’allie à la promotion d’un développement véritablement humain et avec des préoccupations écologiques et, par conséquent, nous envisageons dans cet article sa resignification de bas en haut, c’est-à-dire dès les organisations de la société civile qui réagissent quotidiennement et dans divers forums, contre la réduction de l’éducation et du développement selon les perspectives les plus serrées de la croissance économique et de l’accumulation de richesses pour faire face au chômage et aux dettes publiques qui monopolisent, aujourd’hui, les attentions et les préoccupations des milieux politiques occidentaux. Cet article, audelà de l’introduction qui fait la délimitation de la problématisation du récit, est structuré en trois sections et en des remarques finales qui présentent les principales conclusions. Dans ces dernières remarques nous soulignons qu’il est nécessaire une articulation entre l’état et la société civile a fin de réaliser la rénovation de significations dans les champs de l’éducation et du développement et que, dans les conditions actuelles, l’initiative doit partir des organisations de la société civile les plus engagées avec cette resignification.^les^aLas agendas del crecimiento han vuelto a la región europea y el discurso en torno a la educación ya está sufriendo sus efectos. La eventualidad de la degradación de ese discurso es una amenaza a la educación que se vincula a la promoción de un autentico desarrollo humano con preocupaciones ecológicas y por eso ponemos aquí en tela de juicio su replanteamiento desde abajo, esto es desde las organizaciones de la sociedad civil que permanentemente y en diversos foros se resisten a la reducción del desarrollo y de la educación a los objetivos más estrechos del crecimiento económico y de la acumulación de riqueza con el propósito de combatir el paro y de controlar las deudas públicas que hoy por hoy monopolizan las atenciones y las preocupaciones de los políticos occidentales. El artículo, además de una introducción que delimita la problematización de la narrativa, se estructura en tres apartados y en unas consideraciones finales que presentan las principales conclusiones. En estas consideraciones finales subrayamos que hace falta una articulación entre el estado y la sociedad civil para realizar la renovación de significados en el ámbito de la educación y del desarrollo y que, en las presentes circunstancias, la iniciativa debe de partir de las organizaciones de la sociedade civil más comprometidas en esa resignificación.

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