23 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Lusófona de Educação

 ISSN 1645-7250

FERNANDEZ BATANERO, José María    SILVA, Adélia Maria Sobreiro Abreu da. A autarquia na expansão e desenvolvimento da rede pública da educação pré escolar em Portugal. []. , 23, pp.95-118. ISSN 1645-7250.

^lpt^aO presente artigo emerge de um estudo mais amplo que corresponde a um trabalho de investigação realizado no âmbito de uma tese de doutoramento cujo título é A autarquia na expansão e desenvolvimento da rede pública da educação pré-escolar: percursos e dinâmicas num contexto para a diversidade. O objetivo principal da investigação foi identificar esses mesmos percursos e dinâmicas face à diversidade de contextos e às possibilidades locais e a sua finalidade foi a obtenção de informação sobre o modo como a autarquia foi desenvolvendo a sua intervenção numa correspondência com as competências que têm sido atribuídas nesse domínio. Quanto à sua natureza é de cariz essencialmente qualitativo, no âmbito da estratégia de um estudo de caso. Como técnicas de recolha de dados foram utilizadas observações, entrevistas e na pesquisa documental de materiais escritos produzidos, quer a nível oficial, quer a nível da autarquia. Concluiu-se que a autarquia foi adquirindo um aumento gradual dos seus poderes locais no que concerne à expansão e ao desenvolvimento da rede pública da educação pré-escolar. A identificação de dinâmicas participativas, assumidas numa prática continuada e construtiva, apresentam características para a diversidade quanto à natureza, objetivos, empenhamento, poder e intervenção dos diversos atores envolvidos.^len^aThis article emerges from a larger study that corresponds to a research paper as thesis, titled The autarky in the expansion and development of the public preschool education: routes and dynamics in a context for diversity. The study dealt with the issue of roads and dynamics from autarky to the necessity of universalize public preschool education, in a context of diversity. The approach to preschool education is faced with a new reality in the Portuguese education system, which has suffered in the last three decades, periods of oscillations and controversies regarding the role of autarchies in their expansion and development. Policy decisions in this area are not always considered as priority the expansion of preschool education as well be in different positions on education or prospects and interests of other social groups. The main objective of the research was to identify those routes and dynamic, given the diversity of contexts and the local possibilities. Also, our focus was on obtaining information on autarky was developing his speech as the powers were conferred in that domain. The research design is a case study of descriptive and interpretive, qualitative methodology following. As data collection technique were used observation, interviews and documentary analysis of materials produced in the framework of the local administration. Among the conclusions, we highlighted that autarky was acquiring a gradual increase local powers with regard to the expansion and development of the public preschool education. Identification of participatory development, developed in a continuous practice and constructive features to represent diversity in relation to the nature, objectives and interventions of the various actors involved. Regarding human resources as a contribution to the functionality of the educational facilities in the public preschool, these are one of the major areas of intervention of the local administration. Another conclusion of our study is in relation to the role less centralized, regulatory and compensatory Portuguese State, in relation to preschool education and skills of the autarchies added.^lfr^aCet article émerge d’une étude plus large qui correspond à un travail de recherche effectué dans le cadre d’une thèse de doctorat ayant pour titre L’autarcie au sein de l’expansion et du développement du réseau public de l’éducation préscolaire: arcours et dynamique dans un contexte en faveur de la diversité. L’objectif principal de la recherche était d’identifier ces parcours et dynamiques devant une diversité de contextes et possibilités locales. Ainsi, notre but était d’obtenir des informations sur la façon dont l´autarcie s’est développé selon les compétences qui lui étaient attribuées dans ce domaine. Le modèle de recherche est une étude de cas à caractère descriptif et interprétatif, suivant une méthodologie qualitative. L’observation, les entretiens et les analyses documentaires de matériaux élaborés dans le cadre de l’administration locale ont été utilisé comme technique de collecte de données. Il a été conclu que l’autarcie a acquis une augmentation graduelle de ses pouvoirs locaux concernant l’expansion et le développement du réseau public de l’éducation préscolaire. L´identification des dynamiques participatives, développées dans une pratique continue et constructive, représentent des caracteristiques de diversité en ce qui concerne la nature, les objectifs, et l’ intervention des différents acteurs impliqués.^les^aEl presente artículo emerge de un estudio más amplio que corresponde a un trabajo de investigación en forma de tesis doctoral, cuyo título es La autarquía en la expansión y desarrollo de la red pública de la educación pre-escolar: recorridos y dinámicas en un contexto para la diversidad. El objetivo principal de la investigación fue identificar esos recorridos y dinámicas, ante la diversidad de contextos y las posibilidades locales. Así mismo, nuestro objetivo se centraba en la obtención de información sobre cómo la autarquía fue desarrollando su intervención según las competencias que le fueron atribuidas en ese dominio. El diseño de investigación es un estudio de casos de carácter descriptivo e interpretativo, siguiendo la metodología cualitativa. Como técnica de recogida de datos se ha utilizado la observación, entrevistas y análisis documental de materiales producidos en el marco de la administración local. Entre las conclusiones destacamos que la autarquía fue adquiriendo un aumento gradual de sus poderes locales en lo concerniente a la expansión y al desarrollo de la red pública de la educación pre-escolar. La identificación de dinámicas participativas, desarrolladas en una práctica continuada y constructiva, representan características para la diversidad en relación a la naturaleza, objetivos e intervención de los diversos actores que intervienen.

: .

        · | | | |     · |     · ( pdf )