SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número4A expressão das formas indirectas de racismo na infânciaA implementação da educação sexual na escola: Atitudes dos professores índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Aná. Psicológica v.22 n.4 Lisboa out. 2004

 

Os efeitos da formulação de objectivos sobre o rendimento desportivo de duas equipas de andebol sénior

A. RUI GOMES (*)

PAULO SÁ (**)

SARA ALMEIDA E SOUSA (***)

 

RESUMO

Apesar dos efeitos positivos dos programas de formulação de objectivos (P.F.O.) estarem bem estabelecidos em contextos industriais e educativos, não temos verificado o mesmo cenário no domínio desportivo, onde os resultados deste tipo de estratégias estão ainda totalmente por comprovar (Kyllo & Landers, 1995). Como refere Gould (1993), estes programas de intervenção nem sempre são aplicados de forma correcta devido ao facto de se ignorarem vários factores que podem influenciar a eficácia desta técnica. Neste sentido, o presente estudo procurou analisar a relação entre a formulação de objectivos (F.O.) e o rendimento desportivo, apresentando os dados da utilização de dois P.F.O. junto de duas equipas seniores de andebol, aolongo de duas épocas desportivas. Em termos mais específicos, a F.O. implementada baseou-se no estabelecimento de objectivos individuais e colectivos para as equipas, procurando controlar varáveis como o grau de experiência dos atletas, a divulgação pública e privada dos objectivos e a distinção entre os diferentes graus de dificuldade das provas. Os resultados sugerem a eficácia dos programas desenvolvidos na melhoria do rendimento desportivo dos atletas em diferentes parâmetros de jogo bem como no seu maior comprometimento e empenho para com o sucesso das equipas.

Palavras-chave: Formulação de objectivos, rendimento desportivo, psicologia do desporto, andebol.

 

ABSTRACT

Although the positive effects of using goal-setting programmes are well established on industrial and educational contexts, we don’t verify the same setting in what concerns to the sports field, where the results of these kind of approaches are still totally unproven (Kyllo & Landers, 1995). As Gould (1993) refers, these intervention programmes aren’t always applied correctly, due to ignoring the various factors which can influence this techniques’ efficacy. Therefore, the present study attempted to analyse the connection between goal-setting and sports performance based on the results of the implementation of two goal-setting programmes with two professional handball teams, during two seasons. Specifically, the goal-setting programmes were based on the definition of individual and team goals, on an attempt to control variables such as the degree of the athletes’ experience, the goals’ public and private discussion and the games’ differences in terms of degrees of difficulty. The results suggest the efficacy of the developed programmes not only on the improvement of the athletes’ sport performance in different handball skills, but also on the increase of their level of commitment towards the teams’ success.

Key words: Goal-setting, sport performance, sport psychology, handball.

 

 

Texto completo disponível apenas em PDF.

Full text only available in PDF format.

 

 

REFERÊNCIAS

 

Botterill, C. (1979). Goal setting with athletes. Sport Science Periodical on Research and Technology in Sport, BU-1, 1-8.         [ Links ]

Botterill, C. (1980). Psychology of coaching. In R. Suinn (Ed.), Psychology in sports: Methods and applications. Mineapolis: Burgess.         [ Links ]

Buceta, J. (1994). La intervención psicológica para la optimización del rendimiento deportivo. In J. Roales-Nieto, & M. Delgado (Eds.), Psicología y psicopedagogía da la actividad física y el deporte. Madrid: Siglo Veintiuno de España Editores, S.A.         [ Links ]

Burton, D. (1989). Winning isn’t everything: Examining the impact of performance goals on collegiate swimmers’ cognitions and performance. The Sport Psychologist, 3, 105-132.

Burton, D. (1993). Goal setting in sport. In R. N. Singer, M. Murphy, & L. Tennant (Eds.), Handbook of research on sport psychology. New York: MacMillan.         [ Links ]

Costa, F. (1996). Formulação de objectivos e rendimento desportivo: Um estudo de caso no voleibol. Dissertação de Mestrado em Psicologia Desportiva, Universidade do Minho, Braga.         [ Links ]

Costa, F., & Cruz, J. (1997). Treino de formulação de objectivos no desporto: Uma intervenção no voleibol. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 2, 611-637.         [ Links ]

Costa, F., & Cruz, J. (1998). Formulação de objectivos e rendimento no desporto: Um estudo de caso no voleibol. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 3, 353-388.         [ Links ]

Cox, R. H. (1994). Sport psychology: Concepts and applications. Wisconsin: Brown & Benchmark.         [ Links ]

Cruz, J. F. (1996). O treino de formulação de objectivos como estratégia motivacional. In J. F. Cruz (Ed.), Manual de Psicologia do Desporto. Braga: SHO-Sistemas Humanos e Organizacionais.         [ Links ]

Cruz, J. F., & Costa, F. (1997). Um programa de formulação de objectivos para a competição desportiva. In J. F. Cruz, & A. R. Gomes (Eds.), Psicologia aplicada ao desporto e à actividade física: Teoria, investigação e prática . Braga: Universidade do Minho; APPORT.         [ Links ]

Dawson, K. A., Bray, S. R., & Widmeyer, W. N. (2002). Goal setting by intercollegiate sport teams and athletes. Avante, 8 (2), 14-23.         [ Links ]

Duda, J. (1992). Motivation in sport settings: A goal perspective approach. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in sport and exercise . Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Duda, J. (1994). A goal perspective theory of meaning and motivation in sport. In S. Serpa, J. Alves, & V. Pataco (Eds.), International perspectives on sport and exercise psychology. EUA: Book Crafters.         [ Links ]

Dweck, C. S. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.         [ Links ]

Gomes, A. R. (2001a). Avaliação dos objectivos dos atletas para a época desportiva. Relatório de investigação não publicado, Universidade do Minho, Braga.         [ Links ]

Gomes, A. R. (2001b). Questionário de avaliação das actividades do profissional de psicologia. Relatório de investigação não publicado, Universidade do Minho, Braga.         [ Links ]

Gomes, A. R., Sá, P., & Sousa, S. A. (2001). Melhoria do rendimento desportivo através da aplicação de um programa de formulação de objectivos: Uma intervenção no andebol de alta competição. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, 6 , 393-414.         [ Links ]

Gould, D. (1993). Goal-setting for peak performance. In J. Williams (Ed.), Applied sport psychology: personal growth to peak performance . California: Mayfield Publishing Company.         [ Links ]

Hardy, L., Jones, G., & Gould, D. (1996). Understanding psychological preparation for sport: Theory and practice of elite performers. Chichester: John Wiley & Sons.         [ Links ]

Harris, D., & Harris, B. (1984). The athlete´s guide to sport psychology: Mental skills for physical people. Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Kingston, K. M., & Hardy, L. (1997). Effects of different types of goals on processes that support performance. The Sport Psychologist, 11, 277-293.         [ Links ]

Kyllo, L., & Landers, D. (1995). Goal-setting in sport and exercise: A research synthesis to resolve the controversy. Journal of Sport & Exercise Psychology, 17, 117-137.         [ Links ]

Locke, E. A. (1966). The relationship of intentions to level of performance. Journal of Applied Psychology, 50, 60-66.         [ Links ]

Locke, E. A. (1968). Toward a theory of task motivation incentives. Organizational Behavior and Human Performance, 3, 157-189.         [ Links ]

Locke, E. A. (1978). The ubiquity of the technique of goal setting in theories of and approaches to employee motivation. Academy of Management Review, 31, 594-601.         [ Links ]

Locke, E. A. (1991). Problems with goal-setting research in sports and their solution. Journal of Sport & Exercise Psychology, 8, 311-316.         [ Links ]

Locke, E. A. (1994). Comments on Weinberg and Weigand. Journal of Sport & Exercise Psychology, 16, 212-215.         [ Links ]

Locke, E. A., & Latham, G. P. (1985). The application of goal setting to sports. Journal of Sport Psychology, 7, 205-222.         [ Links ]

Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). A theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.         [ Links ]

Locke, E. A., Shaw, K. N., Saari, L. M., & Latham, G. P. (1981). Goal setting to sports. Psychological Bulletin, 90, 125-152.         [ Links ]

Martens, R. (1987). Self-confidence and goal-setting skills. Coaches guide to sport psychology. Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Nicholls, J. G. (1984a). Achievment motivation: Conception of ability, subjective experience, task choice and performance. Psychological Review, 91, 328-346.         [ Links ]

Nicholls, J. G. (1984b). Conception of ability and achievement motivation. In R. Ames, & C. Ames (Eds.), Research and motivation in education: Vol. 1 Student Motivation. New York: Academic Press.         [ Links ]

O´Block, F. R., & Evans, F. H. (1984). Goal-setting as a motivational technique. In J. M. Silva, & R. S. Weinberg (Eds.), Psychological foundations of sport. Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Ordiorne, G. S. (1978). MBO: A backward glance. Business Horizons, 21, 14-24.         [ Links ]

Pack, S. M., Hemmings, B., & Greenless, I. A. (2001). An exploratory study of goal commitment within team sports. Journal of Sports Sciences, 20 (1), 70-71.         [ Links ]

Porém, R. A., Almeida, P. L., & Cruz, J. F. (2001). Um programa de formulação de objectivos no futebol: Desenvolvimento, implementação e avaliação. Análise Psicológica, 19, 27-36.         [ Links ]

Roberts, G. C. (1992). Motivation in sport and exercise: Conceptual constrains and consequences. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise. Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Swain, A., & Jones, G. (1995). Effects of goal-setting interventions on selected basketball skills: A single-subject design. Research Quarterly for Exercise and Sport, 66, 51-63.         [ Links ]

Weinberg, R. (1992). Goal-setting and motor performance: A review and critique. In G. C. Roberts (Ed.), Motivation in Sport and Exercise. Champaign, IL: Human Kinetics.         [ Links ]

Weinberg, R. (1996). Goal setting in sport and exercise: Research to practice. In J. L. Raalte, & B. W. Brewer (Ed.), Exploring Sport and Exercise Psychology. Washington: American Psychological Association.         [ Links ]

Weinberg, R., Burton, D., Yukelson, D., & Weigand, D. (2000). Perceived goal setting practices of Olympic athletes: An exploratory investigation. The Sport Psychologist, 14, 279-295.         [ Links ]

Weinberg, R., Butt, J., Knight, B., & Perrit, N. (2001). Collegiate coaches’ perceptions of their goal-setting practices: a quantitative investigation. Journal of Applied Sport Psychology, 13 (4), 374-398.

Weinberg, R., & Weigand, D. (1996). Goal setting in sport and exercise: A reaction to Locke. Journal of Sport & Exercise Psychology, 15, 88-96.         [ Links ]

 

 

(*) Instituto de Educação e Psicologia, Universidade do Minho, Portugal.

(**) Instituto Superior da Maia, Portugal.

(***) Psicóloga do Desporto.

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons