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Psicologia, Saúde & Doenças

versão impressa ISSN 1645-0086

Psic., Saúde & Doenças v.1 n.1 Lisboa nov. 2000

 

Avaliação das dimensões cognitivas e sócio-afectivas de crianças com fenda lábio-palatina

Madalena Fenha1, E. Costa Santos2, & Luísa Figueira1

1Instituto de Psicologia Médica da Faculdade de Medicina de Lisboa

2Serviço de Cirurgia Plástica do Hospital de Santa Maria

 

Resumo: O Objectivo deste trabalho é avaliar o desempenho cognitivo de um grupo de crianças com Fenda Lábio-Palatina (N=35), bem como as suas dificuldades a nível Socio-afectivo e Linguístico. Esta avaliação é feita no contexto de um programa de investigação multidisciplinar em curso que abrange as especialidades de Psicologia, Cirurgia Plástica e Linguística. A Metodologia usada incluiu uma Entrevista Clínica, a determinação do rendimento intelectual/cognitivo através das Escalas de Wechsler, a Escala de Desenvolvimento Psicomotor de Brunet-Lezine em crianças com dificuldades de linguagem, o CAT, Desenho da Figura Humana, bem como a caracterização do nível Socio-Económico e Escolaridade dos pais. Resultados: Salientam-se as seguintes correlações: Auto-Imagem e Fantasia, Adaptação Escolar e Relação com os pares, Dificuldades Linguísticas e QIV.

Palavras chave: Desempenho cognitivo, Fenda lábio palatina, Dificuldades psicossociais e linguísticas.

 

 

Assessment of the cognitive and social-emotional performance of cleft lip and palate children

Abstract: The aim of this study was to evaluate the cognitive performance of a sample of cleft lip and palate children (N=35) as well as their difficulties in the social-emotional and linguistic areas. The study was done as part of an undergoing multidisciplinary research program that involves the specialties of Psychology, Plastic Surgery and Linguistics. The methodology used were the Clinical Interviews, the evaluation of the intellectual/cognitive achievement after the Wechsler Scales, The Psychomotor development Scale of Brunet-Lezine for children with language difficulties, the CAT, Drawing of the Human Figure, and at the same time the identification of their parents social-economic level and school degree. Results: The following relationships are outlined: Self-image and Fantasy, School Integration and relationship with their peers, Language Difficulties and VIQ.

Key words: Cognitive performance, Cleft lip and palate, Psychosocial and language difficulties.

 

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Referências

Newman, G.S., & Savage, H.E. (1997). Development of Infants and Toddlers with Cleft from Birth to Tree Years of Age. Cleft Palate-Craniofacial Journal, 34 (3), 218-225.         [ Links ]

Pope, A.W., & Ward J. (1997). Self-Perceived Facial Appearance and Psychological Adjustment in Preadolescents With Craniofacial Anomalies. Cleft Palate-Craniofacial Journal, 34 (5), 306-401.

Richman, L.C. (1997). Facial and Speech Relationships to Behavior of Children with Clefts across Tree Age Levels. Cleft Palate-Cranio Facial Journal, 34 (5), 390-395.