SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número176O trabalho em equipa e os riscos da gestão da turmaQue modelos de socialização escolar e profissional hoje? Entre o esquecimento da história e o optimismo retórico índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Social

versão impressa ISSN 0003-2573

Resumo

VIENNE, Philippe. Socialization and ressocialization: educational policy for the lower classes. Anál. Social [online]. 2005, n.176, pp.633-649. ISSN 0003-2573.

Starting out from the concerns and paradoxes associated with the issue of authority in «last chance» schools, this article demonstrates that there are three key facts in the relationship between office-holders and pupils in these schools: ignorance (of the pupils’ cultural worlds), confrontation and improvisation. Questions as to what discipline a school can impose in terms of socialization of the lower classes, and through whom, lead to a sociology which is critical of the word «ressocialization», much in vogue in the public policy arena, and puts forward some suggestions for a social anthropology of disorder in schools.

Palavras-chave : Autoridades escolares; Socialização escolar; Políticas educativas.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons