SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número176Socialização e ressocialização: as políticas da educação para as classes popularesEscola pública como «arena» política: contexto e ambivalências da socialização política escolar índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Social

versão impressa ISSN 0003-2573

Resumo

HAECHT, Anne van. Models of educational and occupational socialization today. Anál. Social [online]. 2005, n.176, pp.651-660. ISSN 0003-2573.

This article draws on sociological sources critical of transnational and national political discourse on teaching influenced by the third way (the interventionist welfare state) to examine how socialization is constructed politically through the concept of life-long-learning. In the context of policies which advocate new forms of governance and the use of experts in assessing schooling systems, political discourse combines uncritical optimism with historical forgetfulness. The chosen method of analysis uses a constructivist definition of socialization to select the moment when social reality is objectified (institutionalized structures and socialization mecahnisms) and to focus on the historical roots of this «education throughout life».

Palavras-chave : Socialização escolar; Políticas educativas; Sistemas de ensino; Portugal; Educação ao longo da vida.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons