SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 issue227Modes of subjectification of street artisans: aesthetic existence and precariousnessIdentity, ideas and norms in the construction of foreign policy interests: the Portuguese case author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Indicators

Related links

  • Have no similar articlesSimilars in SciELO

Share


Análise Social

Print version ISSN 0003-2573

Abstract

PICARRA, Maria do Carmo. “Imãos de armas”: o CEP no cinema de propaganda da Primeira Guerra Mundial. Anál. Social [online]. 2018, n.227, pp.438-457. ISSN 0003-2573.  https://doi.org/10.31447/AS00032573.2018227.08.

Embarques de tropas portuguesas, exercícios militares, a visita de Bernardino Machado à frente de batalha em Verdun e ao Reino Unido. No que se refere à participação na Primeira Guerra Mundial, resume-se a pouco mais do que isto o retrato dos “bravos soldados portugueses” no cinema. A exceção que confirma a regra é a do filme amador alemão, Afundamento do Augusto Castilho, que documenta como a brutalidade deste primeiro conflito mundial não obstou a que ainda fosse sendo observado um código de honra militar e a bravura exigida aos combatentes portugueses para suprir a falta de meios de combate.

Keywords : Primeira Guerra Mundial; propaganda; Portugal; cinema.

        · abstract in English     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License