30 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Diacrítica

 ISSN 0807-8967

PIZARRO, Isabel    TEIXEIRA, José. Metáfora concetual e literariedade: a “Hora” de Fernando Pessoa. []. , 30, 1, pp.139-161. ISSN 0807-8967.

^lpt^aA análise que apresentamos insere-se no domínio da Linguística Cognitiva e resulta da aplicação dos instrumentos de análise da metáfora poética, propostos por Lakoff e Turner (1989) no âmbito da Teoria da Metáfora Concetual, postulada por Lakoff e Johnson (1980 e 1999) e por Lakoff e Feldman (2006), à metaforização de “hora”, nos poemas ortónimos de Fernando Pessoa (1888-1935), escritos entre 1910 e 1935. Neste texto, apenas iremos utilizar um pequeno corpus do total, constituído por seis excertos de poemas ortónimos nos quais o item lexical “hora” designa metonimicamente a categoria superordenada Tempo, através da metonímia concetual HORA POR TEMPO. As metáforas de “hora” são complexas, o que significa que resultam da combinação hierarquizada de metáforas convencionais de nível específico e genérico que constituem o background sociocultural que constrange a criatividade do poeta e do qual emerge a metaforização de “hora”, realizada com base nos quatro mecanismos concetuais em que assenta a construção da metáfora poética: extensão, elaboração, questionamento e combinação.^len^aABSTRACT The analysis hereby presented is inserted in the dominium of Cognitive Linguistics and aims at applying the instruments of poetic metaphor analysis, as proposed by Lakoff and Turner (1989) within the ambit of The Conceptual Metaphor Theory, postulated by Lakoff and Johnson (1980 and 1989) and by Lakoff and Feldman (2006), to the metaphor of “hour”, in the orthonymous poems of Fernando Pessoa (1888-1935), written between 1910 and 1935. In order to achieve such purpose, we started from a corpus constituted by six excerpts of poems in which the lexical item “hour” designates metonymically the superordinate category TIME, trough the conceptual metonymy HOUR FOR TIME. The metaphors of “hour” are complex, which means that they are the result of the hierarchical combination of conventional metaphors of a specific and general level which constitute the social background that restrains the poet's creativity and out of which the process of creating the metaphor of “hour” emerges, based on the four conceptual mechanisms in which the construction of the poetic metaphor lies: extension, elaboration, questioning and combination.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License