SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 número4A psicologia cognitiva e o estudo do raciocínio dedutivo no último meio séculoEstilos parentais e relações de vinculação índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Análise Psicológica

versão impressa ISSN 0870-8231

Resumo

MARTINS, Carla; BARRETO, Ana Luísa  e  CASTIAJO, Paula. Teoria da mente ao longo do desenvolvimento normativo: Da idade escolar até à idade adulta. Aná. Psicológica [online]. 2013, vol.31, n.4, pp.377-392. ISSN 0870-8231.

Theory of mind, as a sociocognitive developmental milestone emerging in the preschool years, is defined as the ability to understand and attribute mental states - desires, cognitions, beliefs and emotions - to oneself and to others, which allows for the prediction and interpretation of others’ behavior (Astington & Barriault, 2001). But how is theory of mind characterized, in normative development, across the lifespan? And how is it assessed? The present paper aims to answer both of these questions through a theoretical revision of this construct in the context of the normative development during school age, adolescence and adulthood, and a synthesis of the main methodologies developed for its assessment.

Palavras-chave : Theory of mind; School age; Adolescence; Adulthood; Assessment.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons