38 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

PEREIRA, Joana Campos; BARBOSA-DUCHARNE, Maria Acciaiuoli    DIAS, Pedro. Psychological adjustment and language development of young children in residential care. []. , 38, 1, pp.75-86. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1731.

^len^aIn Portugal, 98% children under the age of three removed from their birth families are living in Residential Care (RC) centres. The early placement of children in RC can dramatically affect their development. This study aims to: identify the frequency of internalizing, externalizing and total problems, as well as the average number of words used by young children in RC; compare the frequency of these children’s problems and their vocabulary to a Portuguese normative sample that allowed for the validation and standardization of the ASEBA Battery in Portugal; analyse differences among the children in RC according to gender, preschool integration, presence of siblings in the same RC centre, and the size of the RC centre itself and explore the correlations between the adjustment measures and language development and sociodemographic variables. One hundred and sixteen Portuguese children (56.9% female) ranging from 0 to 71 months (under 6 years) participated in this study. Data were collected using the ASEBA Battery. Results showed that these children presented a higher level of vulnerability regarding psychological adjustment and language development, when compared to children living within families, especially those separated from their siblings and living in a context which was not able to provide enough contact with other children. These findings highlight the importance of adopting measures such as family foster care (instead of RC), especially at this age, in order to give these children the chance of living in a normative and family context.^lpt^aEm Portugal, 98% das crianças com menos de três anos de idade retiradas das suas famílias de nascimento vivem em casas de Acolhimento Residencial (AR). A colocação precoce de crianças em AR pode afetar drasticamente seu desenvolvimento. Este estudo tem como objetivo: identificar a frequência de Problemas de Internalização, Externalização e Total, bem como o número médio de palavras utilizadas por crianças em AR; comparar a frequência dos problemas e o vocabulário destas crianças com a amostra normativa da população portuguesa que permitiu a validação e a aferição da Bateria ASEBA em Portugal; analisar as diferenças entre as crianças em AR de acordo com o sexo, integração pré-escolar, presença de irmãos na mesma casa de AR e o tamanho da própria casa de AR e explorar as correlações entre as medidas de ajustamento psicológico e o desenvolvimento da linguagem e as variáveis sociodemográficas. Participaram neste estudo cento e dezasseis crianças portuguesas (56,9% do sexo feminino) com idades compreendidas entre os 0 e os 71 meses (menores de 6 anos). Os dados foram recolhidos através da bateria ASEBA. Os resultados mostraram que estas crianças apresentaram um maior nível de vulnerabilidade em relação ao ajustamento psicológico e ao desenvolvimento da linguagem, quando comparadas com as crianças que vivem com as suas famílias, principalmente aquelas separadas dos seus irmãos e que vivem num contexto fechado que não proporcione experiências de contacto com outras crianças externas ao AR. Estes resultados reforçam a importância de se privilegiar a medida do acolhimento familiar (ao invés do AR), particularmente nesta faixa etária, para que as crianças tenham oportunidade de se desenvolver num contexto familiar normativo.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License