39 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

PEREIRA, Ana Maria; PEREIRA, Ana Isabel    MARQUES, Teresa. Effortful control assessed by parental report and laboratory observation and adjustment in early childhood. []. , 39, 1, pp.1-13.   30--2021. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1742.

^a

Effortful control is a key aspect of children’s self-regulation showing a remarkable progress in early childhood. This study explored the relationship between effortful control, externalizing and internalizing problems and prosocial behaviour in young children. The sample was composed by 31 Portuguese children, aged between 3 and 6-years-old, and their parents. Effortful control was assessed by behavioural tasks (Tower of Patience, Bead Sorting) and the very short form of the Child Behavior Questionnaire administered to the parents. Internalizing and externalizing problems, as well as prosocial behaviour, were measured through the Strengths and Difficulties Questionnaire, answered by the parents. The results show that higher levels of effortful control are related to less externalizing problems and higher levels of prosocial behaviour. No significant associations were found between effortful control and internalizing problems. The mechanisms that may explain the different patterns of associations between effortful control and internalizing and externalizing problems in early childhood are discussed.

^len^a

O controlo com esforço é um aspeto fundamental da autorregulação das crianças, revelando um desenvolvimento acentuado durante os anos pré-escolares. Este estudo explorou a relação entre o controlo com esforço, problemas de externalização e internalização e o comportamento pró-social em crianças pequenas. A amostra foi composta por 31 crianças portuguesas, com idades compreendidas entre os 3 e os 6 anos, e respetivos pais. O controlo com esforço foi avaliado através de tarefas comportamentais (Torre da Paciência e Ordenar Elásticos) e através da versão muito breve do Questionário sobre o Comportamento da Criança administrado aos pais. Os problemas de internalização e externalização, bem como o comportamento pró-social, foram avaliados através do Questionário de Capacidades e Dificuldades, preenchido pelos pais. Os resultados revelam que níveis mais elevados de controlo com esforço estão relacionados com menos problemas de externalização e níveis mais elevados de comportamento pró-social. Não foram encontradas associações significativas entre o controlo com esforço e problemas de internalização. Os mecanismos que podem explicar os diferentes padrões de associações entre o controlo com esforço e os problemas de internalização e externalização na idade pré-escolar são discutidos.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )