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Análise Psicológica

 ISSN 0870-8231 ISSN 1646-6020

CIPRIANO, Margarida et al. Behavior as a stereotype cue: An European Portuguese pretest on age and gender stereotypes. []. , 39, 1, pp.133-170.   30--2021. ISSN 0870-8231.  https://doi.org/10.14417/ap.1778.

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When it comes to the study of stereotypes, plenty of material can be of use. While personality traits tend to be the most commonly adopted, behavioral information can also be relevant, both in the study of stereotypes, as well as in other research fields (e.g., illusory correlations, memory and judgement and decision making). The purpose of this paper was to create a readily available list of behavioral sentences with stereotypicality ratings for both age (young to old) and gender (woman to man) categories, to be used in future studies. In two studies, participants judged age and gender stereotypicality of more than two hundred sentences in European Portuguese. Results were stable across both studies, using different methodologies (three alternative forced-choice task, in Study 1; bipolar rating scale, in Study 2). Relative frequencies for each choice, as well as average ratings, per behavior, are provided at the end.

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No estudo dos estereótipos, vários tipos de materiais podem ser utilizados. Ainda que traços de personalidade tendam a ser os estímulos usados com mais frequência, informação comportamental também pode ser relevante, quer no estudo de estereótipos, quer noutras áreas de investigação (e.g., correlações ilusórias, memória, e julgamento e tomada de decisão). O objectivo deste trabalho foi o de criar e disponibilizar uma lista de frases comportamentais com avaliações de estereotipicidade para categorias de idade (novo a velho) e género (mulher a homem), para uso em estudos futuros. Em dois estudos, os participantes julgaram a estereotipicidade de idade e género de mais de duzentas frases em Português Europeu. Os resultados foram estáveis entre os dois estudos, usando diferentes metodologias (tarefa de escolha forçada entre três alternativas, no Estudo 1; escala de classificação bipolar, no Estudo 2). As frequências relativas de cada escolha, bem como as classificações médias, por comportamento, são disponibilizadas no final.

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