34 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Saúde Pública

 ISSN 0870-9025

SILVA, Anabela G.; QUEIROS, Alexandra; NETO, Maritza    ROCHA, Nelson P.. Type and quantity of physical activity and screen based activities of students from the 7th to the 12th grades: Characterization and association. []. , 34, 3, pp.236-243. ISSN 0870-9025.  https://doi.org/10.1016/j.rpsp.2016.07.001.

^len^aAim To examine the association between self-reported physical activity and self-reported screen based time. Materials and methods 969 high school students filled in a questionnaire on physical activity and screen based activities. Correlation analysis between time spent in moderate/vigorous physical activities and time spent in screen based activities were performed. Results No association was found between physical activity and time spent watching TV, playing or using computers. A low correlation was found between time using mobile phones and time spent performing moderate physical activities (r = 0.09, p < 0.05), and vigorous physical activities (r = 0.13, p < 0.05). Conclusions These findings suggest that screen time is not displacing physical activity.^lpt^aObjetivos Explorar a associação entre o nível de atividade física e o uso de dispositivos eletrónicos. Materiais e métodos Novecentos e sessenta e nove alunos do secundário preencheram um questionário sobre atividade física e uso de dispositivos eletrónicos. Foi realizada uma análise de correlação entre o tempo despendido em atividade física moderada e intensa e o uso de dispositivos eletrónicos. Resultados Não há correlação entre a atividade física e ver televisão, jogar ou usar computadores. Há uma correlação baixa entre o uso de telemóveis e a atividade física moderada (r = 0,09, p < 0,05) e vigorosa (r = 0,13, p < 0,05). Conclusões Estes resultados sugerem que o uso de dispositivos eletrónicos não interfere com a prática da atividade física.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )