SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número2Estilos de aprendizagem e recursos da hipermídia aplicados no ensino de planejamento de transportesO estudo da violência entre pares no 3º ciclo do ensino básico: um questionário aferido para a população escolar portuguesa índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

BASTOS, Luzia da Conceição Alves Lage Machado. Group work and development of oral competences . Rev. Port. de Educação [online]. 2006, vol.19, n.2, pp.139-155. ISSN 0871-9187.

Peer interaction in a group work context is a worthwhile alternative to the most traditional and common form of classroom interaction (teacher-whole class), as it contributes to the development of oral competences (object of our study). Data from the analysis of the corpus - ten classes of group work, with 8th form students -, based on two groups of categories - modes of interaction and problems of interaction -, show that students used language in a variety of functions, which doesn’t occur when they simply answer to the teacher’s questions; on the other hand, a low frequency of problems of interaction. Beyond the interest of these data regarding a comparison with teacher-whole class interaction, the need of a particular focus on different aspects of peer talk (turn-taking, variables of influence, among others) is highlighted, in order to understand the pedagogical implications it demands.

Palavras-chave : Group work; Classroom interaction; Oral competency.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )