SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28 número1Escalas representadas em gráficos: Um estudo de intervenção com alunos do 5º anoFeedback na prática letiva: Uma oficina de formação de professores índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

ANTUNES, Maria P. Lobo  e  GALVAO, Cecília. School textbooks of natural sciences for the 8th grade in Portugal and scientific literacy assessment of pisa 2006. Rev. Port. de Educação [online]. 2015, vol.28, n.1, pp.139-169. ISSN 0871-9187.

This article focuses on the analysis of learning activities and formative assessment in the curricular area "Sustainable Management of Resources" in school textbooks. Through a qualitative and interpretative method, the goal was to assess the emphasis given to the development of skills in textbooks and to verify if they are in line with the scientific literacy assessment of PISA 2006 framework. The textbooks were selected according to the criterion "the most adopted textbook". The results show that the selected textbooks give priority to the development of skills and factual knowledge based on reading and interpreting information as a means of acquiring scientific knowledge, instead of skills that are necessary to develop the understanding of fundamental features of science as an element of research.

Palavras-chave : Curriculum; Textbooks; Competencies; PISA 2006.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons