SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.29 número1Políticas de aprendizagem ao longo da vida em Portugal: Controvérsias na esfera pública em torno da Iniciativa Novas Oportunidades (2005-2013)Educação e formação em dança: A inserção da expressão criativa nos cursos técnicos de dança na perspectiva de professores e bailarinos índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

CARDOSO, Carlos Luiz; KUNZ, Elenor  e  CUNHA, António Camilo. Anthropological foundations of self-motion: Perception, movement and salutogenesis. Rev. Port. de Educação [online]. 2016, vol.29, n.1, pp.155-184. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.7383.

The present essay aims to expand the study of self-motion concept as the basis for responsible Physical Education. From a phenomenological-hermeneutic reading, it is worth highlighting two primary authors on the anthropological bases of human movement within the Gestaltkreis. From Viktor von Weizsäcker, results show that there are new foundations for a differentiated intervention in the health area called medical anthropology, and with the central axis in perception-movement. Then, from Paul Christian, a new understanding of the human being that moves in the intentionality emerges. Given these findings, it is possible to suggest topics for teachers' training and for the development of school projects, with didactic arrangements where children and youth may follow the paradigm of salutogenesis, unlike the hegemonic pathogenesis. Also, it is worth suggesting that the educational goal can be the relationships in the world at healthy levels, and the axis may be the sense of life in movement.

Palavras-chave : Physical Education; Medical anthropology; Perception-movement; self-motion.

        · resumo em Português | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons