SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.31 númeroESPECIALA modernização das universidades: Memórias contra o tempoEducação inclusiva: Por quê e para quê? índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Revista Portuguesa de Educação

versão impressa ISSN 0871-9187

Resumo

DARDER, Antonia  e  CRONIN, Sharon. A critical bicultural pedagogy of dance: Embodying cultural literacy. Rev. Port. de Educação [online]. 2018, vol.31, n.Especial, pp.26-41. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.14805.

The article examines the manner in which the use of a critical bicultural pedagogy of dance within oppressed communities in the United States can support the cultural literacy development of children, their families, and communities. At the heart of this particular examination is the Afro-Puerto Rican practice of Bomba by Grupo Bayano in a Seattle community, where dance praxis serves as a pedagogical means for learning to read the world. As such, a critical bicultural pedagogy of dance functions to support the biculturation process of young children through the use of the body in culturally distinct and transformative ways.

Palavras-chave : Critical pedagogy; Cultural literacy; The body; Biculturalism; Dance education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons