36 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Educação

 ISSN 0871-9187 ISSN 2183-0452

COSTA, Jaime. Amos Bronson Alcott: A Case for Romantic Education. []. , 36, 1, e23021.   23--2023. ISSN 0871-9187.  https://doi.org/10.21814/rpe.23945.

^a

As one of its ideologues, Amos Bronson Alcott constitutes one of the most relevant figures of Transcendentalism or American Romanticism. Confronted with the radical changes of the times he was living in, Alcott will come up with his most daring proposals in the realm of education. The objective of this article is to place Alcott’s reformation drive within its philosophical context and to reveal his singular position. Self-awareness, in perspective with nature, constitutes an unavoidable previous step to any educational intent. It is from here that the most useful learning takes place, that which allows for establishing a relationship between the material world and the spiritual world. Alcott identifies the general laws of thought, as series of Maxims, that must at all times guide the instructor. Due to the divine nature of human beings, education will, in the end, be concerned with self-education.

^len^a

No contexto dos EUA do século XIX, deparamo-nos com a figura incontornável de Amos Bronson Alcott. Por ser um dos ideólogos do Transcendentalismo, romantismo norte-americano, e por estar confrontado com as alterações radicais dos seus tempos, faz da exigência de reforma o garante para um futuro melhor. No âmbito da educação, Alcott concretiza as propostas mais arrojadas, as quais, posteriormente, serão desenvolvidas por outros educadores. No entanto, o objetivo deste artigo é situar o contributo de Alcott no seu contexto e apontar para a sua posição singular. A consciência-de-si, em contexto com a natureza, constitui a condição prévia a toda aprendizagem, daqui surgindo a possibilidade de estabelecer uma relação entre o mundo material e o mundo espiritual. Alcott, num contexto quase panteísta, determina as leis gerais do pensamento, numa série de Máximas como guias para todo o educador. Devido à natureza divina do ser humano, a educação revela-se como autoeducação.

^lpt^a

En el contexto de los EEUU del siglo XIX, la personalidad de Bronson Alcott es ineludible. Ideólogo del Transcendentalismo, o Romanticismo norteamericano, Alcott enfrenta los cambios radicales de los tiempos en los que vivía y hace del reformismo en el ámbito de la educación el camino para la consecución de un futuro mejor. El objetivo de este artículo es localizar la contribución de Alcott en su contexto y revelar la singularidad de su posición. La auto-consciencia, en contacto con la naturaleza, se revela como paso previo a toda educación. Es de aquí que surge el aprendizaje más útil que permite una relación entre el mundo material y el espiritual. Alcott determinará una serie de leyes generales de la mente, Máximas que en todo momento deben guiar al maestro. En un contexto panteísta, donde se subraya la naturaleza divina de la humanidad, la educación se convertirá en auto-educación.

^les

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )