32 4 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Nascer e Crescer

 ISSN 0872-0754 ISSN 2183-9417

LIZ, Mariana Ferraz de et al. Growing through grief. Bereavement after parental suicide in a child with autism spectrum disorder: A clinical case. []. , 32, 4, pp.318-322.   31--2023. ISSN 0872-0754.  https://doi.org/10.25753/birthgrowthmj.v32.i4.27850.

^a

The impact of suicide on children remains unclear.

Herein is reported the case of a seven-year-old boy who was referred for consultation for behavioral changes after witnessing his mother’s suicide. The main complaints were constant questions about death, emotional lability, and motor agitation. During bereavement-focused psychotherapy, some particularities in social functioning were noted, leading to the diagnosis of autism spectrum disorder (ASD).

The bereavement process following parental suicide is modulated by several factors. Understanding these factors in the context of the particularities of the ASD population has allowed for a better understanding of the individual challenges of children that warrant specific interventions.

Much remains to be understood about suicide imprinting in surviving offspring, particularly in children with ASD for whom the bereavement process may be overlooked.

^len^a

O suicídio tem um impacto nas crianças com dimensões ainda pouco conhecidas.

É apresentado o caso de um rapaz de sete anos de idade encaminhado para consulta por alterações do comportamento após ter presenciado o suicídio da mãe. As preocupações relacionavam-se com um interesse excessivo acerca da morte associado a períodos de labilidade emocional e agitação motora. Ao longo do acompanhamento psicoterapêutico direcionado ao processo de luto, foram apuradas particularidades do funcionamento social compatíveis com o diagnóstico de perturbação do espetro do autismo (PEA).

O processo de luto após o suicídio parental é modulado por diversos fatores. A compreensão desses fatores à luz das particularidades da população com PEA permitiu uma melhor compreensão dos desafios individuais da criança que justificavam uma intervenção específica.

Ainda há muito por compreender no que se refere ao impacto do suicídio nos filhos sobreviventes, particularmente em crianças com PEA, nas quais o processo de luto pode ser pouco compreendido.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )