SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número37Sondagem ao mercado de emprego dos quadros, em 1989 e 1997As tecnologias de governo do eu e a escola (1974-1991) índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Sociologia, Problemas e Práticas

versão impressa ISSN 0873-6529

Resumo

AFONSO, Almerindo Janela. A redefinição do papel do estado e as políticas educativas: elementos para pensar a transição. Sociologia, Problemas e Práticas [online]. 2001, n.37, pp.33-48. ISSN 0873-6529.

Mainly treading some of the key ground in the current European debate on the subject, this text aims to highlight some of the central axes of and constraints on current education policies, against a background in which the role of the State is changing. Although it is possible to address this topic from various different theoretical and conceptual perspectives, the author adopts a sociological stance. He begins by critically reviewing the (old) theories of the State, before going on to very briefly discuss some of the emergent theoretical alternatives. The latter seek to describe and account for new forms of State action, which are already visible at the level of education policies and are increasingly being conditioned by a variety of aspects and repercussions of the globalisation process.

Palavras-chave : The State; globalisation; the sociology of education policies.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons