17 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Economia Global e Gestão

 ISSN 0873-7444

CARVALHO, José Crespo de. Portela Cafés: your home since 1977. []. , 17, 3, pp.181-188. ISSN 0873-7444.

^len^aThe Portela Cafés case study is centred in the development of a chain of stores with origins in Portugal and a core business focused on coffee (production to distribution) and service but also offering complementary products such as chocolates, pastry, meals, teas and others. Specifically, the general idea of the business venture is to develop a chain of coffee retail stores and complementary products where one quickly becomes aware that despite the wide and varied range of products, service is what is at the heart of the company and coffee is somehow its soul. Currently with seven stores, Portela Cafés is facing a huge dilemma in strategic terms: growing seems to be the future in part because Portela Cafés has an excess of installed capacity in terms of coffee roasting, filling and packaging and also in the capsule filling format (coffee and tea) of distribution; on the other hand, the central question seems to be “is there enough market to sustain a growing chain that aims to be differentiated and practicing some market skimming?”.^lpt^aO Caso de Estudo Portela Cafés está centrado no desenvolvimento de uma cadeia de lojas com origem em Portugal e um core business centrado no café (da produção à distribuição) e no serviço ao cliente, não deixando de oferecer produtos complementares como: chocolates, pastelaria, refeições, chás e outros. Especificamente, a ideia geral do negócio é desenvolver uma cadeia de lojas de retalho, e de produtos complementares, onde se possa perceber que, por entre a variedade de produtos, o serviço está, por comparação, para o coração da empresa tal como o café está para a sua alma. Atualmente com sete lojas, a Portela Cafés está perante um enorme dilema em termos estratégicos: por um lado crescer parece a opção mais viável para o futuro, em parte porque há capacidade excedentária em termos produtivos, quer na torrefação quer no enchimento e na embalagem (convencional ou em cápsula, incluindo cafés e chás); por outro lado, coloca-se a questão de saber se existe mercado suficiente para sustentar uma cadeia de retalho com características tão específicas que pretenda diferenciação e desnatação de mercado.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )