SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número2Identidade racial e preferência em crianças brasileiras de cinco a dez anosEfeitos da recategorização e da descategorização na redução do enviesamento intergrupal: A perspectiva do desenvolvimento infantil índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

CARVALHO, Luísa Ramos de; MOURO, Carla; ANTONIO, João  e  MONTEIRO, Maria Benedita. Educators beliefs about childhood, learning and scholarization of children in school and multi-ethnic contexts. Psicologia [online]. 2002, vol.16, n.2, pp.325-350. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/rpsicol.v16i2.483.

The content and sources of variability of 96 teachers' and 155 mothers' beliefs about children's development, education and school integration are analysed, as a function of ethnic group, educator's role and multicultural training and school ethnic majority vs. minority contexts. The factorial analysis revealed three factors including beliefs about development and education and one including the disadvantages of school integration for different children. Teachers and mothers only disagree on the nature of childhood related-beliefs. White and black mothers only disagree on school and family educational responsibilities related-beliefs. Teachers' training in multicultural education as well as the ethnic minority/majority school context also differentiates their beliefs.

Palavras-chave : Crenças dos educadores sobre educação e desenvolvimento; grupos étnicos; educação multicultural; contexto escolar minoritário/maioritário.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons