SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.34 número2“É cada um para o que nasce?”: Desenvolvimento das atribuições causais da pobreza infantil na infância e soluções percebidas para a pobrezaConhecimentos, atitudes e comportamentos de estudantes Portugueses do ensino secundário relacionados com a prevenção da COVID-19 índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Psicologia

versão impressa ISSN 0874-2049

Resumo

CARLOS, Joana  e  MELO, Madalena. Racial prejudice in children: Group identification and group membership. Psicologia [online]. 2020, vol.34, n.2, pp.57-74. ISSN 0874-2049.  https://doi.org/10.17575/psicologia.v34i2.1385.

According to Social Identity Theory emphasizing the belonging of an individual to a category / social group it is enough to foster ingroup bias and discrimination against members of other groups. The present study aims to analyze the differences between racial prejudice (against black, mulatto and white) according to ethnic identity (in terms of self-categorization and emotional evaluations of belonging) and also it’s relation with the interethnic contact and social distance variables. A total of 258 children from 5th and 6th grades of 4 Portuguese public schools, selfcategorizated as white or mulatto, participated in the study. The main results seem to suggest that subtle prejudice is different depending on the level of the affective component of ethnic identity, interethnic contact relates to lower levels of subtle and blatant prejudice, and that there are differences in interethnic contact and social distance per group of selfcategorization.

Palavras-chave : Ethnic/racial groups; group membership; prejudice; interethnic contact.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )

 

Creative Commons License Todo o conteúdo deste periódico, exceto onde está identificado, está licenciado sob uma Licença Creative Commons