SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
 número47Não mais Marias invisíveis: uma leitura decolonial em “Eu empresto-te a Mariá” (2020), de Luísa Semedo, e Um Fado Atlântico (2022), de Manuella Bezerra de MeloDes-silenciar o passado: pós-memória e escrita reparadora em obras selecionadas de escritoras afro-americanas índice de autoresíndice de assuntosPesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Indicadores

Links relacionados

  • Não possue artigos similaresSimilares em SciELO

Compartilhar


Ex aequo

versão impressa ISSN 0874-5560

Resumo

NALBONE, Lisa. Articulating Postmemory in Soledad Puértolas’s Música de ópera. Ex aequo [online]. 2023, n.47, pp.51-64. ISSN 0874-5560.  https://doi.org/10.22355/exaequo.2023.47.05.

The study of representations of war beyond places of combat opens a space to consider the effects of that war on the society in conflict. Evocations of war linger through time and become articulated through the lens of postmemory, which for Marianne Hirsch (2012, 8) is “distinguished from memory by generational distance and from history by deep personal connection”. The literary representations of life off the battleground point to a social fabric that illuminates intergenerational relationships surrounding the Spanish Civil War (1936-1939) and its aftermath, when society was divided across an ideological continuum. In Soledad Puértolas’s Música de ópera (2019), three generations of women come to terms with the effects of the Civil War on their family.

Palavras-chave : Postmemory; Spanish Civil War; trauma; testimony.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )