47 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Ex aequo

 ISSN 0874-5560

RIBEIRO, Orquídea Moreira. De-silencing the past: postmemory and reparative writing in selected works by African-American women writers. []. , 47, pp.65-80. ISSN 0874-5560.  https://doi.org/10.22355/exaequo.2023.47.06.

^a

Marianne Hirsch’s concept of postmemory implies a connection with the past that is indirect, mediated by the imagination and desire, transmitted to descendants or generations that have no memory of the traumatic event, but it can also entail a possible yearning to reconnect with the historical past as testimony, remembering and collective memory. This article focuses on this reconnection with the past with the aim of reading, questioning and analyzing traumatic memories of times past in selected works by four nineteenth and twentieth-century African American women writers (Harriet Jacobs, Zora Neale Hurston, Gayl Jones, and Toni Morrison) whose texts and characters carry the burden of traumatic memories and the will to share postmemories.

^len^a

O conceito de pós-memória proposto por Marianne Hirsch implica uma ligação com o passado que é indireta, mediada pela imaginação e pelo desejo, transmitida a descendentes ou gerações que não têm memória do acontecimento traumático, mas também pode remeter para um possível anseio de reconexão com o passado histórico como testemunho, recordação e memória coletiva. Este artigo centra-se nesta reconexão com o passado com o objetivo de ler, questionar e analisar memórias traumáticas de tempos passados em obras selecionadas de quatro escritoras afro-americanas (Harriet Jacobs, Zora Neale Hurston, Gayl Jones e Toni Morrison) dos séculos XIX e XX, cujos textos e personagens carregam o fardo das memórias traumáticas e a vontade de partilhar pós-memórias.

^lpt^a

El concepto de postmemoria de Marianne Hirsch implica una conexión con el pasado que es indirecta, mediada por la imaginación y el deseo, transmitida a descendientes o generaciones que no tienen memoria del acontecimiento traumático, pero también puede acarrear un posible anhelo de volver a conectar con el pasado histórico como testimonio, recuerdo y memoria colectiva. Este artículo centrase en esta reconexión con el pasado con el objetivo de leer, cuestionar y analizar los recuerdos traumáticos de tiempos pasados en obras seleccionadas de cuatro escritoras afroamericanas (Harriet Jacobs, Zora Neale Hurston, Gayl Jones, Toni Morrison) de los siglos XIX al XX, cuyos textos y personajes llevan la carga de recuerdos traumáticos y la voluntad de compartir postmemorias.

^les

: .

        · | | |     ·     · ( pdf )