10 1 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista Portuguesa de Ciências do Desporto

 ISSN 1645-0523

CORREA, Umberto Cesar; UGRINOWITSCH, Herbert; BENDA, Rodolfo Novellino    TANI, Go. Effects of practice schedule on the adaptive process of motor learning. []. , 10, 1, pp.158-171. ISSN 1645-0523.

^len^aThis study had as objective to investigate the effects of practice schedule on the adaptive process of motor learning. The experimental design consisted of four practice groups (constant, random, constant-random and random-constant), and two learning phases (stabilization and adaptation). In three experiments, children performed a complex task of coincident timing, in which the varied practice was manipulated in terms of visual stimulus (Experiment 1), movement pattern (Experiment 2), and a combination of both (Experiment 3). In Experiment 1, the constant, constant-random, and random-constant groups showed better performance in the adaptation phase than did the random group. In Experiment 2, the constant and constant-random groups performed better than did the others. And, in Experiment 3, the constant-random group demonstrated better performance than the others. Overall results indicated that, during the adaptive process of motor skill acquisition, constant and constant-random practice, were superior to random and random-constant practice.^lpt^aEste estudo teve como objetivo investigar os efeitos da estrutura de prática no processo adaptativo de aprendizagem motora. O delineamento constou de quatro grupos de prática (constante, aleatória, constante-aleatória e aleatória-constante) e de duas fases de aprendizagem (estabilização e adaptação). Nos três experimentos crianças praticaram uma tarefa complexa de timing coincidente, na qual a prática variada foi manipulada em termos de estímulo visual (Experimento 1), padrão de movimento (Experimento 2) e ambos os aspectos (Experimento 3). No experimento 1, os grupos constante, constante-aleatória e aleatória-constante mostraram melhor desempenho na fase de adaptação do que o grupo de prática aleatória. No experimento 2, os grupos constante e constant-aleatória tiveram melhor performance do que os demais. E, no experimento 3, o grupo constante-aleatória foi aquele com melhor desempenho. No seu conjunto, os resultados indicaram que as práticas constante e constante-aleatória foram superiores no processo adaptativo de aprendizagem motora do que as práticas aleatória e aleatória-constante

: .

        · | |     ·     · ( pdf )