17 3 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Revista de Gestão dos Países de Língua Portuguesa

 ISSN 1645-4464

BARROSO, Margarida Martins. “Swedishness” at workplace . A case study of perceived cultural transfers in a Swedish multinational company and in its Portuguese subsidiary. []. , 17, 3, pp.51-64. ISSN 1645-4464.

^len^aBy analysing the case of IKEA, a Swedish multinational company, and its Portuguese subsidiary, this article debates how certain assumptions about national culture are used to justify work practices and how these are perceived by management. The research was based in the analysis of company documents and in 16 in-depth interviews with managers in the two countries. Results show a strong incorporation of national and organisational cultures in the company's image and in the narratives of management. Both the Portuguese and Swedish interviewees recognise a close association between the national (Swedish) and organisational culture in the company, though Portuguese managers tend to perceive the “Swedishness” of the organisation more strongly. The study case points out to particular processes of culture formation, transmission, dissemination and reception, influenced by material and symbolic circumstances of the countries involved.^les^aA través del análisis de IKEA, empresa multinacional de origen sueco, y su flial portuguesa, este artículo debate cómo se utilizan ciertos supuestos sobre la cultura nacional para justifcar las prácticas de trabajo y cómo son percibidas por los gerentes. La investigación se basó en el análisis de documentación de la empresa y en 16 entrevistas en profundidad com gerentes en los dos países. Los resultados muestran una fuerte incorporación de las culturas nacionales y organizativas en la imagen de la empresa y en las informaciones de los gerentes. Tanto los portugueses, como los suecos, reconocen una fuerte asociación entre la cultura nacional (sueca) y la organizacional en la empresa, aunque los portugueses tienden a integrar la “Swedishness” de la organización de forma más evidente. El estudio apunta a procesos particulares de formación, transmisión, difusión y recepción de la cultura, in?uenciados por las circunstancias materiales y simbólicas de los países involucrados.^lpt^aAtravés da análise da IKEA, empresa multinacional de origem sueca, e da sua subsidiária portuguesa, este artigo debate como as assunções sobre cultura nacional são usadas para justificar práticas de trabalho e como são percebidas pelos gestores. A pesquisa baseou-se na análise de documentação da empresa e em 16 entrevistas em profundidade com gestores nos dois países. Os resultados demonstram uma forte incorporação da cultura nacional e organizacional na imagem da empresa e nas narrativas dos gestores. Tanto os portugueses, como os suecos, reconhecem uma forte associação entre a cultura nacional (sueca) e organizacional na empresa, mas os portugueses tendem a integrar a “Swedishness” da organização de forma mais evidente. O estudo aponta para processos particulares de formação, transmissão, disseminação e recepção de cultura, influenciados pelas circunstâncias materiais e simbólicas dos países envolvidos.

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License