20 2Um Portuense em África: Notes for a Biography of a Luso-African ArchiveEmigration and Citizenship: Diaspora Political Engagement in Cabo Verde 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


e-Journal of Portuguese History

 ISSN 1645-6432

MACGREGOR, Marilla. Confronting Different Realities: Libraries in Cabo Verde and the Case for Comparative Librarianship. []. , 20, 2, pp.68-85.   31--2022. ISSN 1645-6432.  https://doi.org/10.26300/9stg-va63.

^a

Libraries are institutions whose mission is to both conserve and disseminate information for the purposes of education, culture, and amusement. This paper analyzes the history, politics, culture, economy, and state of education in Cabo Verde, emphasizing the unique situation of libraries and Library and Information Science (LIS) on the islands. Notwithstanding their global mobility, serving the diaspora and the islands implies retaining trained LIS professionals, sustaining digital library platforms and websites, and building collections. In the spirit of comparative librarianship, this paper proposes ways in which Cabo Verde can create a new “mission” for libraries which best serves its people, honors its culture, and helps the nation to flourish in the information age.

^len^a

As bibliotecas são instituições cuja missão é de conservar e disseminar informação para apoiar o ensino, a cultura e o lazer. Através de uma análise da história, política, cultura, economia e o estado do ensino em Cabo Verde, este artigo pretende discutir a situação única de bibliotecas e a Biblioteconomia e Ciência da Informação (LIS) nas ilhas. Apesar da mobilidade global cabo-verdiana, servir as ilhas e a diáspora significa a retenção de profissionais de LIS, manter plataformas e websites de bibliotecas e construir coleções. No espírito da biblioteconomia comparada, este artigo propõe formas para que Cabo Verde possa construir uma nova “missão” para as bibliotecas nas ilhas que melhor sirva a sua população, homenageie a sua cultura e ajude a nação de florescer nesta era da informação.

^lpt

: .

        · | |     ·     · ( pdf )