19 2Physical inactivity promotes detrimental effects on body composition and strength performance in older and young females 
Home Page  

  • SciELO

  • SciELO


Motricidade

 ISSN 1646-107X

CHEUCZUK, Francielle et al. Associação entre a proficiência motora de escolares e as oportunidades de movimento oferecidas na sua vizinhança. []. , 19, 2, pp.148-156.   30--2023. ISSN 1646-107X.  https://doi.org/10.6063/motricidade.24575.

^a

Este estudo teve como objetivo verificar a associação entre a proficiência motora e o ambiente da vizinhança de 397 crianças de seis a dez anos de idade. Para avaliar o desempenho motor foi utilizado o Teste de Proficiência Motora de Bruininks-Oseretsky - BOT-2. O ambiente da vizinhança foi avaliado por um questionário elaborado pelos pesquisadores e o nível socioeconômico das famílias foi avaliado pelo Critério de Classificação Econômica Brasil (CCEB-ABEP). Para comparação entre grupos foi utilizado o Teste Kruskall-Wallis e o Teste U Mann-Whitney e para associação foi utilizado o Teste de χ2. Os resultados demonstraram que 68,3% das crianças estão na média para a idade no desenvolvimento motor global. A classe social com nível socioeconômico maior mostrou melhor coordenação motora fina, controle corporal, força e agilidade e o desenvolvimento motor global. Foi encontrada associação entre utilizar Academia da terceira idade e o desenvolvimento motor global, a praça/parquinho com a coordenação corporal e desenvolvimento motor global, e clubes/escolinhas particulares com coordenação motora fina, força e agilidade e desenvolvimento motor global. Conclui-se que o ambiente da vizinhança em que a criança reside não influenciou o desempenho na proficiência motora, mas o nível socioeconômico sim, tanto que pertencer a classe socioeconômica mais baixa desfavoreceu o desempenho motor global das crianças. Frequentar espaços abertos e públicos como calçadas e ruas não resultou numa maior proficiência motora, o que ocorre em espaços construídos com equipamentos como as ATI, praças/parquinhos, centros esportivos/quadras de esportes e clubes/escolinhas esportivas.

^lpt^a

This study aims to evaluate motor proficiency in the neighbourhood environment in children aged six to ten. The sample was constituted of 397 children. The Motor Proficiency Test from Bruininks-Oseretsky-BOT-2 was used to evaluate motor performance. In the neighbourhood environment, it was used a questionnaire elaborated by the researchers. The Criteria of Economic Classification Brazil (CCEB-ABEP) was used to classify the socioeconomic level. In the group comparisons, the Kruskall-Wallis and Mann-Whitney U tests were used, and the χ2 test was used for the association. The results demonstrated that 68,3% of the children are inside the average for their age in global motor development. When comparing motor proficiency with the socioeconomic classes, a significant statistical difference was found between fine motor coordination, body control, strength and agility and global motor coordination. A relation was found between using ATI and global motor coordination, Square/Playground with body control and global motor coordination, and clubs/private schools with CMA, FO-AGI and DMG. It was concluded that the neighbourhood environment of the area where the child lived in the city of Maringá is not associated with motor proficiency. On the other hand, the socioeconomic level is so much associated with motor proficiency that belonging to the lower socioeconomic class disfavoured the performance of the evaluated children. In relation to the characteristics of the neighbourhood, frequenting opened and public spaces such as sidewalks and streets did not result in higher motor proficiency, but spaces with equipment, such as the ATI, square/playgrounds, sports centres/sports courts and clubs/private schools.

^len

: .

        · | |     · |     · ( pdf )