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Revista Encontros Científicos - Tourism & Management Studies

 ISSN 1646-2408

STATEV, Ventsislav. Features and significance of the value-based method for quantitative measurement of competitiveness in tourism. []. , 5, pp.52-64. ISSN 1646-2408.

^len^aThe small and medium tourist enterprises managers, while estimating the expected future profits, should take into account not only firm competitiveness, but also regional competitiveness and the competitiveness of the country as a tourist destination. Not only are Bulgarian scientists improving the already existing models, but they also aim at developing their own original models as a result of the analysis of the development of the tourism sector under the present conditions in Bulgaria. The present article aims at drawing the attention of the readership to three Bulgarian models for competitiveness, which comprise the main sections of the analysis of competitiveness (model 1: regional level, model 2: municipal level, model 3: firm level). The foregoing models involve either analysis of the quantity indicators, or analysis of the quality indicators or analysis of both the quantity and quality indicators. The application of the models results in defining general comparative indicators of competitiveness. The article is focused on the prospects for including the measurement of the weight of each of the quantity indicators through the application of the value-based method while measuring the general comparative indicators taking into account quantity indicators as well. A computational comparison of the statistical data from Marinov’s model, based on both the application and the exclusion of the value-based method, is provided as an illustration.^lpt^aNa estimativa dos lucros esperados, os gestores de pequenas e médias empresas deveriam ter em conta não apenas a competitividade da empresa mas também, entre outros aspectos, a competitividade regional e a competitividade do país enquanto destino turístico. Os investigadores búlgaros estão não só melhorando os modelos existentes, mas ao mesmo tempo desenvolvendo os seus próprios modelos originais em consequência da análise do desenvolvimento do sector turístico nas condições actuais na Bulgária. O presente artigo tem por objectivo chamar a atenção para três modelos búlgaros de competitividade, que incluem as principais secções da análise da competitividade (modelo 1: nível regional, modelo 2: nível municipal, modelo 3: nível da empresa). Os modelos antecedentes abrangem tanto a análise dos indicadores quantitativos, como a análise dos indicadores de qualidade ou a análise de ambos, ou seja, dos indicadores de quantidade e de qualidade. A aplicação dos modelos resulta na definição dos indicadores gerais de comparação da competitividade. O artigo concentra-se nas probabilidades de inclusão da medição do peso de cada um dos indicadores quantitativos através da aplicação do método baseado no valor (value-based method) para a medição dos indicadores comparativos gerais considerando igualmente os indicadores quantitativos. Uma comparação computacional dos dados estatísticos do modelo de Marinov, baseada em ambas as aplicações e na exclusão do método baseado no valor, é fornecida como exemplo ilustrativo.

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